Kun je aan de buitenkant van de stam zien hoe oud een cocos-palmboom is?

Je ziet aan de buitenkant lidtekens van afgevallen takken. Kun je dan, door het aantal lidtekens te tellen, er achter komen hoeveel jaar de boom is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan heel goed.
Ze produceren gemiddeld 12 bladeren per jaar. Door het tellen van de ringvormige littekens, en de uitkomst door 12 te delen, heb je een goede indicatie van de leeftijd van de boom.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk welk soort cocospalm het is, moet het bekend zijn , hoeveel de soort per jaar kan groeien,
Een en ander is dan ook weer afhankelijk van de standplaats, grondsoort en leeftijd.
Ais je een gemiddelde heb, dan zou je de lengte kunnen delen door de gemiddelde groei per jaar en weet je de leeftijd.
Maar zo maar aan de stam zien zal niet gaan, omdat het groeien en afsterven zomer en winter door gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Juist daarom kun je het goed zien. Zie hieronder.