Hoe verwijder ik bladluis van eetbareplanten?

Ik heb op mijn balkon Munt en Aarbeien, vorigjaar had ik beestjes in mijn Munt, maar ook nu zie ik op de jonge bladeren al bladluis zitten.

Ik wil de munt gebruiken in de zomer om lekkere thee van te maken, maar dan graag zonder insecten. Wat kan ik hier het beste voor gebuiken, zodat ik het nog steeds kan gebruiken in de keuken?

Ik heb van die biologische insecten spray gezien van pokon, maar nergens staat dat je dit wel of niet kun consumeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
18.2K

Antwoorden (6)

Bij het tuincentrum heb je spuitbussen voor insecten op groente en planten, om die te verwijderen. Zo'n bus kost tussen de 5 tot 10 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om zelf te maken, een recept van mijn beppe(oma): Meng een liter water met 20 gram groene zeep (verkrijgbaar bij oa de Tuinen of goede supermarkt), samen met 20 milliliter spiritus. Giet dit mengseltje in de plantenspuit en spuit de planten daar een aantal dagen zorgvuldig mee in. Als je een paar dagen wacht kun je het zonder problemen in je thee doen.
Ook kun je er voor zorgen dat je meer lieveheersbeestjes op je balkon krijgt door een insectenhotel op te hangen.
Lavendel schijnt luizen te verjagen.
Ecostyle heeft een biologische luizenverdelger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vang wat lieveheersbeestjes dit is de natuurlijke vijand van de blad luis, dus het is ook nog biologisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me voor. Natuurlijker en goedkoper kan het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits deze niet weg vliegen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord boven.
Natuurlijk en goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien aan lieveheer vragen, hoe je met het beestje om moet gaan.
Mogelijk zit de oplossing in beter voor je muntplantjes zorgen, immers, alleen als de plant het niet naar zijn zin heeft, komen er luizen in. ( vaak door te droog)
Dus op tijd mest en water geven.
Doe gewoon water in een plantenspuitje en spuit met een harde straal tegen de onderkant van de bladeren en in en op de nieuwe topjes, dit iedere dag herhalen.
Hier hebben luizen een hekel aan.
Zet ze in de regen als het regent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt sprayen, probeer het dan eerst zonder toevoegingen (alleen water, de onderkant van het blad sprayen, met een krachtige straal uit een plantenspuit). Is dat niet voldoende, probeer dan de zeep-spiritusoplossing die al gegeven is.
Als je de planten(delen) afspoelt voor gebruik, kun je ze prima eten.
Een andere tip is: zorg dat er geen mieren bij je planten kunnen komen. Mieren 'melken' bladluizen (de honingdauw) en brengen ook bladluizen over naar andere planten, zoals boeren hun koeien naar de wei brengen.
Mieren hebben een hekel aan afrikaantjes, goudsbloemen, boerenwormkruid, dus misschien kun je die bij je planten zetten.
Ontdek je looppaden van mieren, dan kun je daar stuivers, opengesneden knoflooktenen, stukken ui, kruidnagels, peper of koffiedik neerleggen - daar hebben ze een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb die bastaards al weggekregen door te bespuiten met water en een klein beetje vaatwasdetergent.