Het omspitten van je tuin heeft geen enkel nut en is meer het gevolg van een gewoonte van vroeger, de tuin een verzorgde uitstraling te geven.

Alleen bij het planten van nieuwe tuinplanten is het nuttig en wenselijk de grond om te spitten, voor het aanslaan van deze planten.
De nadelen van spitten:
Het naar boven brengen van nieuwe onkruidzaden, dus juist door spitten krijg je telkens weer onkruid.

Het afsteken van plantenwortels, waardoor er in een droge periode, de planten eerder te droog staan en o.a. luis krijgen.

Het verstoren van het bacterieleven in de grond die wat dieper anders is dan aan de oppervlakte.

Het verstoren van de capillaire werking van de grond, dat is het vermogen van de grond, bij droog weer, water op te zuigen van diepere lagen.

Het verstoren van de natuurlijke afvoerkanaaltjes in de grond, zodra de grond bij veel regen veel langer nat blijft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij heel veel gemeenteplantsoenen worden in het najaar nog steeds volkomen onnodig de grond gespit, vooral in rozenperken kan dit opslag van wilde rozen veroorzaken, door wortelbeschadiging en de beruchte aaltjesziekte in de rozen+ natuurlijk het ontstaan van opnieuw veel onkruid in het voorjaar daarop.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij heel veel gemeenteplantsoenen worden in het najaar nog steeds volkomen onnodig de grond gespit, vooral in rozenperken kan dit opslag van wilde rozen veroorzaken, door wortelbeschadiging en de beruchte aaltjesziekte in de rozen+ natuurlijk het ontstaan van opnieuw veel onkruid in het voorjaar daarop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En niet te vergeten: rugpijn en zere handen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ja, vooral dat ruggetje he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het is alleen zinvol voor bepaalde groentes.

Andere antwoorden (1)

Voor de teelt van verschillende groenten, zoals wortelgewassen is een losse wortelzone in de bodem, waar veel lucht in voorkomt, aan te raden. Het breken van de zogenaamde ploegzool, door het ploegen of spitten, werkt daarom vaak opbrengstverhogend. Je brengt de grond in een toestand die ideaal is voor de teelt die erop moeten komen, je brengt er meer zuurstof in, extra humus door compost of stalmest en
stimuleert zo het bodemleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het dan over een groente tuin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steeds meer mensen telen óók groentes in hun tuin. Wortels telen op klei die niet gespit is geeft weliswaar leuke vormen wortels, maar dat is niet echt de bedoeling - spitten is dan wel degelijk zinvol.
Voor een siertuin kun je maar beter niet spitten, tenzij de grond door wat voor oorzaak ook geheel dichtgeslempt is.