bestaat er een coating voor terrastegels tegen groene algengroei?

het jaarlijks ritueel, tuintegels schoonspuiten met de HD spuit.
ik doe er een volle dag over en heb dan twee dagen spierpijn.
kan ik iets over de tegels spuiten of smeren, waardoor het groen wegblijft?

het gaat om een gedeelte grijze straattegels
een gedeelte gewassen grind tegels
een gedeelte poreuze gekleurde cement-zand tegels

grote tuin? of spuit ik zo langzaam, hoe dan ook het is een klus die de hele dag in beslag neemt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Bij het spuiten met een HD spuit op de tegels, gebruik je het beste een roterende spuitkop ,het ziet er uit als een omgekeerde pan, waar de spuitkoppen in ronddraaien, mogelijk dat je die niet gebruikt.
Dit gaat best wel snel.
Een coating op betontegels gaat wel, maar als daar een beetje algen op komen, wordt het spiegelglad, dus erg gevaarlijk.
Juist het poreuze van de tegel zorgt er voor dat het niet glad is.
Wat je ook kunt doen, sproei met de gieter er een algendodend middel op, de dag er na, kan je dat zo afspoelen.
Schoonmaakazijn gaat ook prima, ruikt alleen even naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Goed antwoord! Is mijn conclusie juist, dat als je met een coating aan de gang gaat, het per definitie zo is dat het glad wordt? En als je een coating zou gebruiken die niet glad wordt (dus poreus) het probleem niet wordt opgelost? En bedoel je met een "algendodend" middel gewoon zo'n flacon "groene-aanslag'verwijderaar" die je b.v. bij Kruidvat kunt kopen? Of zijn er speciale algendodende middelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een coating worden de tegels gladder en zullen daardoor minder snel groen worden, maar worden ze slechts een beetje groen, dan zijn ze spekglad, bij een niet gladde coating, dus poreus, heb je weer meer algengroei. Algendoder heb je in heel veel merken, maakt niet zo veel uit denk ik, maar schoonmaak azijn gaat ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Die schoonmaakazijn ga ik ook maar eens proberen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Eddijst, ik heb geen ronddraaiende borstel, maar een vibrerende waterstraal van 120 bar, dat doet het ook goed.
vlak langs de tegels zit normale plantengroei, ik weet niet hoe tuinplanten op algendodend middel reageren.
bovendien, het is volgens mij ook een groot gedeelte 'gewoon' vuil. mogelijk moet ik dan algendoder + azijn spuiten.
volgend jaar doe ik dit een dag voordat ik ga spuiten. bedankt voor het antwoord.