Hoe laat je munt goed groeien?

Wat is de beste manier om munt te kweken? Ik heb munt zaadjes maar ze willen niet uit komen. Ze Staan in even pot op de venster bank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook welleens munt gezaaid, maar mijn geldboompje groeit nog steeds niet, heel vreemd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net gekeken en ik heb een klein sprietje ontdekt. Dus ik heb goede hoop. (en zwaar verdunde pokon)

Antwoorden (4)

Zaaien lukt niet altijd, stekken wel, dus koop een muntplantje bij de supermarkt, zet hem meteen over in een grote pot en zet hem buiten op een plantenschotel.
Als de scheutjes een vingerlengte hebben, kan je ze ook stekken in een glaasje water.
Ook kan je de plant scheuren, doe je het goed, dan heb je aan het eind van de zomer, hele bossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zelf munt wil kweken is het verstandig de aarde niet te nat te maken, daarvan gaan de zaadjes rotten..
dus in speciale kweek aarde een paar zaadjes doen
de aarde besproeien met lauw water, dan erover een boterhammen zakje leggen en met elastiek vastzetten..maak 2 kleine gaatjes met een prikkertje..
zet deze potjes op een warme plaats op de vensterbank en je moet geduld hebben, bij mooi weer kan t ongeveer anderhalve week duren..
als de zaadjes ontkiemen wacht je tot er 2 blaadjes boven komen en dan verpotten in een andere pot met aarde
dan gaat alles groeien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kleine aanvulling/ verbetering, gezaaide plantjes beginnen met kiemblaadjes ( twee) pas daarna komen de echte blaadjes, dus zijn er dan vier, pas dan kan je gaan verspenen.
Onder de grond gebeurt het volgende, bij twee kiemblaadjes is er slechts een lang dun worteltje, dat zeer kwetsbaar is bij het verspenen.
Bij vier blaadjes, zitten er aan dat worteltje, ook zijworteltjes, dus is het verspenen, vrijwel zonder risico.
Hoe lang heb je de zaadjes al in de pot zitten? De kiemtijd is een week of 2 a 3, dus het duurt wel even voor je iets ziet gebeuren. Bij de link meer informatie.
Pas wel op met munt in de tuin, want het woekert ontzettend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
munt kun je het best kweken vanuit een bestaand plantje. Koop een muntplantje bij b.v.supermarkt. Deze groeit zeker. Via de wortelstok kun je 'm vermeerderen.
tuinster 22