Is een molshoop nu een ingang of een uitgang ?

Ik ga er vanuit dat de mol de aarde naar achter gooit en niet achterstevoren graaft.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Zowel in- als uitgang. Hij graaft met de voorpoten en draait en kronkelt met zijn lijf om de aarde tegen de randen aan te drukken. Indien hij bedreigd wordt, kan hij via een behendige koprol razendsnel vluchten. Het teveel aan aarde, of hinderlijke steentjes, keitjes,... duwt hij omhoog. Zo ontstaan molshopen. In de gangen maakt de mol een groot nest. De centrale ruimte in het nest dient als rustplaats en is voorbestemd om de kleine mollen in groot te brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allebei. Als hij de kuil graaft, gooit hij de aarde achter zich neer, waardoor de overgebleven aarde een hoopje vormt. Een mol kan zowel naar binnen als naar buiten door hetzelfde hoopje.