Moet je eerst verticuteren en daarna antimos product gooien op je gazon of net andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Eerst zal je moeten weten waarom je mos in je gazon krijgt.
Indien een gazon ouder is dan drie jaar, raken de natuurlijke voedingstoffen in de grond op.
Dat komt omdat je met een gazon , roodbouw pleegt op de grond zelf, door het alsmaar weer afmaaien van het gras en het telkens weer aangroeien.
Dat kost heel veel voeding.
Zodra dat te weinig gaat worden, gaat het gras minder en minder groeien, omdat vooral de stikstof op raakt.
Als er bijna geen stikstof in de grond meer over is, stop het gras met groeien.
Nu wordt de grond geschikt voor mosvorming, omdat mos helemaal geen stikstof nodig heeft en zonder die stikstof uitstekend kan groeien.
Er is nog een oorzaak van mosvorming.
Bomen en struiken in de tuin, gaan ook met hun wortels onder het gazon groeien en halen heel erg veel voeding uit de grond.
Hierdoor ontstaat er nog meer mos en nog minder gras.
Veel mensen denken dat je mos krijgt door de schaduw van de bomen, maar je krijgt dus mos, doordat de bomen alle voedsel opnemen.
Veel mensen denken ook dat mos ontstaat door zure grond, het heeft er wel een beetje invloed op, maar is niet de hoofdoorzaak.

De belangrijkste reden voor mos in het gazon is te weinig voeding!!
De enige goede oplossing hiervoor is MESTEN van het gazon, niet maar een keer maar iedere maand, afhankelijk hoe lang de mest werkt.

Mosdoder is heel erg gevaarlijk, het is giftig ( huisdieren vogels) en las je het niet goed uitstrooit gaat ook het gras er van dood!!
Dus nooit doen!!!

Verticuteren kan je wel doen, je haalt er veel mos uit en het brengt lucht in de grond, maarrrrrrrr het is geen wondermiddel, als je het niet doet, zal je gazon ook prima herstellen.

Blijft over: gazon bemesten en blijven bemesten. niet te kort maaien, op tijd maaien, liefst twee keer per week en het afgemaaide gras laten liggen, net zo als op voetbalvelden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij een juiste bemesting, zal het mos verbranden, dus dood gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Best eerst uw mos en evt ander onkruid behandelen om nadien te verticuteren. Op die manier kan u het dood materiaal mee verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst anti mos, dan verticuteren,kalk strooien en een beetje bij zaaien,en evt kuiltjes op vullen met tuin aarde.
Daarna mest er overheen,en dan in het voorjaar weer een prachtig gazonnetje.
Suc6
burgos
12 jaar geleden
Alleen verticyteren is genoeg, je doet dat juist om het mis eruit te halen. En dat doet de machine.