Kan ik een Oleander wel in de tuin planten?

Heb een tuin op het zuiden. 's Zomers kan het er bloedheet worden. Op advies van het tuincentrum 2 Oleanders in mijn tuin geplant. Deden het vorig jaar in de zomer dan ook uitstekend.

Nu, na een betrekkelijk strenge winter zien ze er allebei bruin en dor uit.

Komt dit nog goed of moet ik de hoop opgeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Oleanders zijn zogenaamde kuipplanten of oranjerieplanten. Die doen het in de wat hetere zomers tegenwoordig inderdaad uitstekend op het terras, maar ze zijn NIET winterhard. Dat betekent dat ze s winters naar binnen moeten om te overwinteren. In de kas, de serre, het huis of minimaal een vorstvrije garage. Minimaal 5 tot 10 graden boven nul, kouder moeten ze het niet krijgen.

Nu hebben we niet echt een heel strenge winter gehad, maar het heeft wel degelijk gevroren. En normaliter zijn oleanders geen bladverliezende winterslapers.
Ik vrees dus dat je verkeerd bent voorgelicht door je tuincentrum (ook daar is het personeel niet meer wat het geweest is, zeker niet bij "de tuinsupermarkt") maar weet niet of je nog iets kunt verhalen, want normaliter staat het ook wel op het begeleidende kaartje en in elk tuinboek.

Ik vrees echter dat uitgedroogde, bruine oleanders echt het hoekie om zijn.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
marleen het is tussen de -10 graden direct aan de kust tot - 22 graden in het binnenland geweest, dat is toch wel heeeeeeeel streng. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, das best streng. Ik denk dat de afwezigheid van sneeuw mij het een aangename, zachte winter heeft doen lijken.....en het was ook maar een weekje he ? Maar voor kuipplanten is dat fataal....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh hebben jullie geen sneeuw gehad, dan was het misschien ook wel wat minder koud en ik wil niet zeuren hoor, maar het was twee weken ;-)) berenkoud!!

Andere antwoorden (1)

De kans dat ze zijn bevroren is wel 99 %!
Oleanders zijn in ons land zeer matig winterhard, maar bij de combinatie van een extreem zachte winter, gevolgd door een uitzonderlijk koude twee weken met veel wind en zeer strenge vorst, zijn erg veel struiken bevroren, sommige totaan de grond, sommige totaal.
Zelfs rozen zijn plaatselijk massaal bevroren, maar ook heel veel andere wintergroen struiken.
Eigenlijk logisch, want ze horen hier niet thuis.