is saxifraga bodembedekker giftig voor konijnen en/of katten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor. daarbij vinden ze het beiden niet lekker. als je er dingen tussenzet die ze wel lekker vinden dan raken ze het andere echt niet aan. hieronder een linkje met nog andere gewassen zodat je weet wat veilig is (voor de plant zelf) ;-) als je het niet zeker weet kan je ook even de DA bellen voor meer info. http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/welke_planten_vinden_konijnen_niet_lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha great @ friederieke ik heb veel merels in de tuin haha! @eucalypje, bedankt voor de tips :)

Het beste antwoord

op een enkele site wordt aangegeven dat steenbreek giftig zou zijn voor katten, maar op de meeste sites wordt aangegeven dat het onschuldig is.
ik zou het gewoon planten, en voor de katten wat aanplanten waar ze liever hun tanden in zullen zetten als ze de keus hebben.
hier staan er plenty giftige planten, maar de katten kiezen liever een smakelijker plantje.
denk hierbij aan mals gras en kattenkruid.
dat wat betreft de katten, van konijnen heb ik geen verstand.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor konijnen kan het ook geen kwaad. ze vinden het gewoon niet lekker, maar zullen niet het loodje leggen. net zo eigenwijs als katten: al ze het niet lekker vinden eten ze 't gewoon niet. ;-)) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dieren weten vaak heel goed wat ze wel en niet kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! @eucalypje en stippel klopt als een bus! Echter mij is geleerd dat gedomesticeerde dieren (als "huiskonijnen" en katten) zo huiselijk zijn geworden dat ze vaak het verschil niet meer kennen tussen eetbare en giftige planten. Wellicht zit ik er naast ;) Fijn om te weten dat het in elk geval niet giftig is :)
Rieneke1
12 jaar geleden
het ligt juist anders niels :)
gedomesticeerde planten worden vaak minder giftig dan ze oorspronkelijk in het land van herkomst waren.
door het veelvuldig kweken neemt de giftigheid vaak af.
verder zou ik voorzichtig zijn met kittens, maar volwassen katten weten vaak prima wat ze kunnen eten en wat niet.
het vingerhoedskruid en de jacobsladder komen al weer op, maar ze talen er niet naar. alleen met echt extreem giftige planten, zoals lelies, neem ik geen risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb konijnen ( vlaamse reuzen( zien dood gaan op een afschuwelijke manier na het eten van boterbloemen.
een wild konijn zou deze fout nooit maken, maar vlaamse reuzen zijn ongelooflijk domme dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende ze alleen als streenbreek, maar inderdaad schildersverdriet heb ik ook gevonden :) Kattenkruid hebben ze al, zijn ze gek op. Maar de saxifraga dat ze daar nooit aanzitten? vertel het mijn katertjes even? ze hebben ze meermaals uit de tuin gehaald :)

Andere antwoorden (1)

Nee, is niet giftig.