hoe kan ik een appelboom kweken uit een pit?

ik heb uit een braeburn appel een paar zaadjes gehaald.
hier is maar een boompje uit gekomen, maar het gaat niet zo goed met hem.
de andere zaadjes willen niet kiemen.
hoe kan ik uit deze zaadjes een appelboom kweken?

ga mij aub niet zeggen dat ik een boom moet kopen, want aan dat antwoord heb ik niks.

Groetjes, de appelfreak

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
29.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe diep moet je een appel pittje ik de aarde planten ???

Antwoorden (6)

koop een kweekbakje en speciaal keekaarde..
leg hem daarin een klein beetje onder de aarde..
hou de aarde vochtig ..niet te nat want anders gaat de pit rotten..
laat hem in de kweekbak tot hij er boven uit komt..dan verpotten in een bloempot..tot hij groot en sterk genoeg is om in de volle grond te overleven!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grond waar die staat moet goed gedraineerd zijn. Appels doen het slecht op een natte ondergrond. Ook mag er niet teveel tocht zijn. En nog heel veel andere eisen, die je kunt lezen bij de bron. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het boompje binnen hebt staan en daar kan ook geen appelboompje groeien, die moet je buiten kweken, zaaien.
Zaadjes die niet opkomen zijn niet kiemkrachtig, die wel opkomen worden niet de appel waar je de pitjes uit hebt gehaald, het is altijd een kruising .
Bijna altijd een wilde appel.
Nu het voorjaar wordt, kan je buiten in potjes of in de volle grond, appels zaaien, al naar gelang het weer, kan het 4 tot 8 weken duren voordat het zaad opkomt.
Maar ook dan krijg je geen Braeburn appel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op deze wijze is wel de Elstar ontdekt: gewoon een pitje van een andere soort in de grond gestopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammerrr, om het verhaal duidelijk te houden, heb ik dat niet verteld, alle appels zijn kruisingen ( soms een selectie), de kweker kruist dan twee soorten goede appels, er mag dan beslist geen ander stuifmeel bij komen.
Uit deze zaailingen, zijn de meeste appels niet bruikbaar omdat ze geen verbetering zijn, maar een hele enkele keer vinden ze zo een nieuw soort, zoals de Elstar.
Zou je nu weer uit een Elstar appel de zaadjes zaaien, dan is de kans groot, dat geen enkele zaailing op de Elstar meer lijkt, want het zijn allemaal bastaards, dus niet soortecht. Maar koop je een appel in de winkel en haal je daar zaad uit, dan krijg je bijna altijd een wilde appel terug, omdat veel appels bestoven worden door sierappels, hierdoor krijgt de kweker meer opbrengst.
Die sierappels staan bij de boomgaard voor bestuiving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord eddijst.
Ivana
12 jaar geleden
Gelukkig dat het bij mensen minder ingewikkeld is. Ik heb tenminste de 4 appeltjes die echte Ivana's zijn.;););)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivanaatjes met een blosje? ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Zeker, zeker.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vier oogappeltjes dus. ;-))
Ivana
12 jaar geleden
Joh, wat ben jij scherp! Ja, en allemaal met pit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, is ook een goeie
fijne dag hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hé Edd, off te record....
ik merk dat er elders antwoorden verwijderd zijn maar zie aan mijn email dat je ergens vroeg of ik nog last had van de discussie van één of andere zondag.
Antwoord:
Neen hoor, ik ben op de wereld gezet om te leren communiceren met andersdenkenden en niemand heeft mij ooit beloofd dat dit zonder slag of stoot zou lukken. In 'Real Life' heeft me dat wel eens rake klappen opgeleverd en in Virtual Life deed het aanvankelijk mijn Win-Win-Systeem crashen doch daardoor leer je grenzen bij jezelf en anderen herkennen. Gaandeweg heb ik mezelf geleerd om grenzen te respecteren en "Het Leven" als een boeiend interactief spel te aanvaarden dus... ik kan wel tegen een virtueel stootje meer of minder ;-) Toch Bedankt voor jouw betrokkenheid hoor. Om in de sfeer van de algemene vraag te blijven:
Dames en heren
Appelen en Peren
wat is het fijn om van jullie allemaal iets nieuws te mogen leren. Liefs en Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GerdaMaria ja die discussies zijn vaak best wel leuk, maar soms ook irritant al het spel niet eerlijk wordt gespeeld en sommige zijn daar heel goed in.
Helaas heb ik de afgelopen 3 jaar velen zien afhaken ondat ze er gewoon niet tegen konden, of omdat de vraag of/ en antwoord werd verwijderd.
Het zou fijn zijn en heel leerzaam ook voor anderen, als ze een verwijderde vraag nog even een weekje zouden laten staan, wel gesloten natuurlijk, maar als voorbeeld waarom die vraag niet kon.
Ook zou je dan nog even antwoorden en reacties kunnen na lezen, nu is ineens alles weg en denk je alleen HE, WAAROM?
Maar de moderators lezen hier mee, dus wie weet.
Het is hier soms net als het zaaien van appels, die kunnen ook niet blijven als ze niet voldoen aan de verwachtingen, die worden dan ook verwijderd.
Ik hoop dat deze reactie nog net kan , is weer een grensgeval.;-)
Appelpitten moeten in een potje worden gezaaid en de pot moet met het boompje meegroeien. Bijvoeden is noodzakelijk, net als voldoende licht en voldoende (niet te veel) water. Een Braeburn appelpit is geen garantie voor een Braeburn appelboom trouwens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals Eddijst boven mij al aangaf kan er niet binnen gezaaid worden. Met de methode om in een pot te zaaien doelde ik op buiten, met het voordeel dat je de pot naar binnen kan halen met eventuele nachtvorst oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, gewoon het pitje binnen in een pot bij een andere plant geduwd en er kwam inderdaad een boompje uit (tegen al mijn verwachtingen in) Maar het boompje heeft nooit bloemen en dus vruchten gegeven. Toen heb ik mij laten vertellen dat dat komt omdat de appels uit de supermarkt op een bepaalde manier zijn behandeld. Of dit waar is weet ik echter niet.

In ieder geval de pitjes die niet kiemen, dat kan, niet iedere zaad is kiemkrachtig, maar dat was boven mij ook al eens gezegd, dus ik val in herhaling :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Appelbomen worden vaak geënt op een wilde onderstam. Gekweekte appelsoorten zijn van zichzelf vaak niet sterk genoeg om tot een een goed dragende appelboom te komen.