Lumen, Watt, Kelvin... Waar op te letten bij het kweken van plantjes met kunstlicht?

Ik wil zelf wat planten gaan kweken doormiddel van kunstlicht. Alleen ik weet niet precies waar allemaal op te letten. Ik ben erachter gekomen dat lampen met warm licht (Lage Kelvin waarde) vooral een bijdrage aan de bloei geven, en lampen met koud licht (Hoge Kelvin waarde) vooral een bijdrage aan de groei. Het aantal Lumen staat volgens mij voor de hoeveelheid licht die er vanaf komt...? Dus dan zou ik toch lampen moeten hebben met veel Lumen? En het watt begrijp ik nog niet precies, wat heeft het aantal watt voor nut? Een lamp van bijvoorbeeld 40 watt (1000Lumen 2700Kelvin) presteert toch even goed als een 1000 watt (1000Lumen 2700Kelvin) lamp? iemand wat tips voor me?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (2)

Watt is de hoeveelheid stroom die de lamp gebruikt om te kunnen branden.
Lumen is de lichtsterkte van de lamp.
Kelvin heeft te maken met de kleur van het licht, 6500 graden kelvin is de kleur van het daglicht, heel erg belangrijk als je met kunstlicht planten wil gaan kweken.
Er zijn speciale lampen ontwikkeld met een daglichtkleur om planten te laten groeien.
Verders kan je alles vinden op internet over het kweken van planten onder kunstlicht.
Een erg populaire hobby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
De hoeveelheid stroom (stroomsterkte) wordt uitgedrukt in ampére. Watt geeft het opgenomen vermogen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal juist, hoe had ik dat duidelijker/ beter kunnen omschrijven? ( in twee regels)
Voor alle duidelijkheid.
Het opgenomen electrisch vermogen is niet hetzelfde als het licht vermogen. Voorbeeld: 2 TL-lampen van 40W verbruiken +/- 180 Watt.
Bestaat er een zuinige lichtbron voor de plantenteelt?
Osram raadt in het bijzonder NAV T 400 en 600 W SUPER aan. Metaalhalidelampen leveren ook goede resultaten op.
Voor meer uitleg zie bijlage Osram

Het licht beïnvloed de plant op 2 manieren:
we onderscheiden het groeilicht en het stuurlicht.
Het groeilicht gebruikt de plant voor de fotosynthese (PAR licht “photosynthetically active radiation”).
Het stuurlicht (UV, rood & blauw) zorgt voor differentiatie en beïnvloed de vorm van de plant en zijn opbouw (fotomorfogenese).