Welke kuip/potplanten kunnen goed tegen flinke wind?

Aan de straatkant heb ik een Frans balkon. Het is een smalle straat aan een rivier, dus het kan heel hard waaien. Ik wil daar potten hangen, welke planten kunnen daar tegen? Het is ook nog eens op het N. Ik dacht aan lavendel, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
12.8K

Het beste antwoord

Ik woon vlak aan zee en als het ergens hard waait....
Ik heb zelf een voortuin op het noorden-noordoost en ik heb zelf daar kuipplanten als Franse geranium en Hortensia. Ik houd van bloemen dus.. Deze doen het erg goed in de schaduw én in vaak harde wind.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geranium is altijd vrolijk, en die Franse zijn erg mooi.
amc
12 jaar geleden
Dat vind ik nu ook! Velen vinden het een oubollige plant, maar ik vind hem zeldzaam mooi als je hem goed bekijkt.
Ziet er ook altijd mooi vol uit, omdat het blad én de bloem groot zijn. En de kleuren....! Hoort toch vooral op een Frans balkon? (^0^) .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! En ik zie 'm duidelijk meer en meer aangeboden worden, dus hij wordt vast weer hip :-)

Andere antwoorden (5)

Lavendel is een optie. Maar kuiflavendel, vlinderlavendel, Franse lavendel, etc. moeten wel veel zon kunnen krijgen. Tip : een andere prachtige kuipplant, die bij ons op de vlonder staat, is de Dipladenia met haar heerlijk geurende bloemen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lavendel zeker niet. Die wil zon, warmte, beschutting.
De meeste windbestendige planten zijn vaak robuust (denk aan duindoorn en dergelijke), dus ook niet geschikt voor een hangpot.
Duizendblad en knoopkruid kunnen wel tegen wind, maar de eerste wil zon, knoopkruid is minder kritisch maar wordt nog iets hoger (tot 70 cm als ie goede grond heeft).
Je kunt ook denken aan de klassiekers: vlijtig liesje, begonia, fuchsia - allemaal in diverse bloemkleuren, en de begonia is er in verschillende bladkleuren.
Met wat mazzel doet siertabak het er ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fuchsia is een vrolijke plant, maar kan hij tegen harde wind? Zo stevig ziet hij er niet uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kan veel hebben, meer dan je zou denken. Ik zou wel kiezen voor een hangvariant ipv een variant die 'staand' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik wil ook dat het over de rand hangt. Om in gedachten te houden! Ik vind het geen wonderschone plant maar wel heel vrolijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lobelia is ook een mooie hanger, maar of ie zo windbestendig is betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vergis je niet in de fuchsia - je hebt tegenwoordig varianten met enorme bloemen, in allerlei kleurencombinaties, en zelfs blauw en dieppaars (bijna zwart) is een gangbare bloemkleur aan het worden. Juist ook omdat ie zo makkelijk kweekt en veel mensen als hobby aan het kruisen en veredelen zijn.
Blue Sarah, zie hier: http://www.tuinen.nl/images/upload/8355-fuchsia_blue_sarah_detail.jpg neigt vaak richting paars; deze lijkt gewoon vreemd: http://www.roessefuchsia.com/Fullpage/Maik%20Luijten-gr.jpg
Fuchsiapagina: http://www.roessefuchsia.com/
Bij begonia's moet je opletten dat je een wat robuuste soort kiest (staat meestal wel aangegeven bij de kweker/het tuincentrum).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlijtig Liesje, dat is ook een leuke bloem. Lijkt op Petunia's, die ik aan de voorkant hang. Misschien dat dat het beste idee is. Thanks!
Hedera (klimop en klimaf) in vele varianten, bestand tegen veel wind.
Even Google raadplegen op `hedera`....en je vindt er veel soorten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Lantana zal het prima doen.
De takken, bladeren en zelfs de bloemen voelen hard aan en kunnen prima tegen de wind en schaduw.
Bij een juiste verzorging, bloeien ze tot ver in de herfst.
Wel altijd oude bloemen en de bessen er uit knippen!!
Een andere uitstekende kuipplant voor in de wind, is de siergember, erg mooi blad en schitterende geelachtige bloemen.
Kan in de zon en schaduw groeien.
Hoog ruim 1 m. Deze siergember kan je op een schotel zetten vol water, dan hoef je niet elke dag water te geven.
Verders kleinbloemige Begonia's en kleinbloemige Impatiens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben zelf een Brem in de tuin. Die kan ook goed tegen de wind. Ik weet alleen niet of die ook in een pot kan, maar ik denk het wel.
Ik hoop dat dit je kan helpen.