Kan ik nu al beuken verzetten in de tuin?

Ze staan verkeerd en ik wil je op een andere plek hebben. Volgens sommigen moet het eerst heel hard gevroren hebben, anderen zeggen weer dat ik het nu wel kan doen, mits ik het zand meeneem naar de nieuwe plek, schijnbaar vanwege bacterien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
20.7K

Het beste antwoord

Je kan ze verplanten vanaf het moment dat de bladeren verdroogd zijn tot op het moment dat de bladeren beginnen uitlopen.
De beuk stelt hoge eisen aan de grond. Hij groeit het beste op lichte zandgrond.. In kleigrond valt het resultaat vaak tegen. Om een mooi resultaat te bekomen dient u er bij het planten op te letten dat:
De beuk houdt van zandgrond, niet te nat, niet te droog. Bij kleigrond valt het resultaat vaak tegen!
Een beuk heeft voor een goede (her)groei absoluut een schimmel (mycorrhiza) nodig. Deze maken beuken normaal zelf aan maar bij het aanplanten kan men een speciale meststof met die speciale bodemschimmel erin doorheen de grond mengen. Bij nieuwe hagen is het uitvalspercentage daardoor beduidend kleiner! Beuken voor het planten NOOIT in een kuip met water zetten. De levensnoodzakelijke schimmel op de wortels wordt er anders afgespoeld! Let er bij de aankoop aan dat de wortels niet uitgedroogd zijn en dat er nog wat grond aan de wortels hangt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet hoe lang de beuken er al staan die je wilt gaan verplanten, staan ze er al jaren dan zal je ook de struik flink terug moeten knippen.
Als je gaat verplanten, graaf dan eerst een ruime geul waar de beuken in moeten komen.
Blad van beuken hagen blijft er meestal de hele winter aan zitten.
Meestal moet je wachten bij verplanten van struiken tot het blad er af is maar dat gaat niet op voor beuken .
De groei is er nu uit en het verplanten kan je nu al doen.
Let op dat de wortels nooit uitdrogen!
Na het uitgraven van de beuken direct in de geul plaatsen, grond er bij en flink water geven.
Als je nu gaat verplanten dan kunnen de beuken nog voor de winter nieuwe wortels vormen, waardoor ze beter aan slaan, niet later verplanten dan half dec. omdat de kans op een vorstperioden dan flink toeneemt.
Anders wachten tot maart, direct na de vorst.
Doe je het goed , dan zullen al de beuken het doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
In die geul moet dan wel die speciale beuk-grond gestort worden. Geen gewone tuinaarde dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana, de beuken groeien al in deze tuin, dus is de grond geschikt.
Bij het verplanten komt er ook de grond mee met de schimmel, daarom schrijf ik ook direct verplanten en niet laten uitdrogen.
Speciale beukengrond is vaak overdreven, beter is beuken alleen te kopen met een kluit en nooit zonder grond(los)
Is je tuingrond ongeschikt voor beuken dan moet je zeker maatregelen nemen en is beukengrond prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 maanden geleden tijdelijk gezet. Moeten nu weer verzet worden. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
makkie!