ik heb mijn waterpomp wel afgelaten, maar de vaste beregening die 60 cm diep licht niet , zou dat schade kunnen oplopen met dit weer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Hallo Leon,

Dat is een beetje lastig te zeggen. Als de vaste beregening goed genoeg geïsoleerd is door dat het goed is ingepakt in isolatie of goed diep ligt, dan is er waarschijnlijk op dit moment nog niet veel aan de hand.

Hoe snel de vorst in de grond trekt is geheel afhankelijk van natuurlijk het weer, maar ook wat voor soort grond het is. In de bronlink staat een interessant artikel over dit verschijnsel (in de grond trekkende vorst) en wat er allemaal voor afhankelijkheden zijn.

Met 60cm diepte zit je redelijk safe, maar als het langdurig zou blijven vriezen, zal ook op die diepte de vorst toeslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij kunststof leiding is er zeker geen probleem en ik denk dat de vorst nog niet 60cm diep komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vorst in de grond is ongeveer even diep als het ijs op de sloten dik is.
Verder als 30a 40 cm de grond in, is vrijwel uitgesloten.
maar er zijn natuurlijk wel gedeelte waar de buizen de grond in gaan en/ of uit komen, maar staat daar ook geen water in, dan kan je gerust zijn, zeker als er bij jou ook sneeuw ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met deze extreem lage temperaturen kan het natuurlijk zo zijn dat de vorst dieper naar beneden trekt dan dat iedereen had verwacht. Ik zou voor de zekerheid proberen om zo veel mogelijk sneeuw op het ijs aan te brengen, want sneeuw is de beste isolatie tegen de lage temperaturen.