hoe, niet aan te raden is het, zout in de vijver doen, om vriezen te voorkomen, terwijl er oa goudvissen in zitten?

ik weet dat t een rare vraag is, maar zou t kunnen, en als al, hoe weet je dan de verhouding zout die erin moet.
(ben zelf overtuigd dat t dodelijk is voor de dieren in de vijver, maar mischien zou t kunnen met de juiste verhouding??)

bedankt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om vriezen te voorkomen kun je ook een bal in de vijver leggen. Door de wind beweegt deze, waardoor het water niet bevriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je ....................op zich een goede tip, maar is geen antwoord op mijn vraag..... groetjes van Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, daarom is het ook een reaktie , sorry dus, maar toch echt bedankt, voor je slimme tip...
Rieneke1
12 jaar geleden
lekker, gesuikerde goudvissen!

Antwoorden (6)

Die verhouding bestaat niet. Zout water is zout water en is dodelijk voor je visjes. Maar goed, ik kan me voorstellen dat als je er een grammetje zout ingooit, dat je vissen niet dood gaan... maar dat zal het vriezen niet tegen gaan.

Omgekeerd gebeurde met de Zuiderzee die IJsselmeer werd in 1932. In de jaren erna werd de zoute (voormalige) Zuiderzee zoet door water van de IJssel... en aan de kusten rondom het IJsselmeer spoelden de dode en rottende zoutwatervissen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel erg niet aan te raden. Ook tamelijk heel sterk niet aan te raden is een litertje antivries in je vijver te gooien.

Als je vijver goed is aangelegd (diep genoeg, vijvergrond op de bodem, goede beplanting) gaan je vissen gewoon op een diepte zitten dat ze niet bevriezen. De enige dosis zout of antivries die je er in zou KUNNEN gooien en toch nog niet de hele vijver killt, is een minimaal druppeltje dat ook niet voldoende is om je vijver ijsvrij te houden.

Lekker laten bevriezen ; puur natuur, en eventueel een wakje openhouden (als je riet hebt geplant is dat niet nodig), en het komt helemaal goed met je vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je genoeg zout in je vijver hebt gedaan exploderen je visjes omdat het zoetwatervissen zijn en geen zoutwatervissen. je kun je vijvee het best gewoon laten bevriezen.

Maak als het bevroren is vooral geen gaten in het ijs want dan gaan de vissen naar boven en vriezen ze vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat ze het nog kunnen hebben is het niet genoeg om het vriezen tegen te gaan. Ze kunnen namelijk niet zoveek hebben....
Wat zout toevoegen voor een betere plantengroei en om gezondere vissen te krijgen, wordt wel toegepast.
Maar zout om bevriezen te voorkomen, is niet mogelijk, want zelfs het zeer zoute zeewater bevriest uiteindelijk.
Het plaatsen van een luchtpompje, is een uitstekende en goedkope oplossing.

Toegevoegd na 4 uur:
Bij strenge vorst, vriest toch het water rondom de luchtbelletjes dicht, er ontstaat een soort torentje dat naar boven uit steek, en waardoor de lucht van het luchtpompje heen komt, dus blijft het ondanks de vorst toch prima werken, het pompje blijft lucht onder het ijs pompen, waardoor vissen en kikkers onder het ijs niet kunnen stikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, er is geen angst voor stikken maar voor t bevriezen van al het water dus inclusief de vissen, tis max 55 diep echt max.............. weet je hier iets op? (mischien zelf maar 30 cm.....(tot nu toe elke winter normaal overleeft, maar dit weer is toch wel heel gortig.....) vast dank voor een eventueel verder antwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een luchtpompje plaatsen en de vissen kunnen niet meer stikken/ vergiftigen.
Vissen stikken niet zo maar onder het ijs, maar als de vijver wat ouder wordt, komt er steeds meer modder en daardoor kan er onder het ijs moerasgas ontstaan en dat is giftig, door een luchtpompje, kan het gas ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, wel het sneeuw van het ijs af vegen, dat is heel erg slecht!
Ijs is niet schadelijk omdat het licht er nog beter door gaat dan water. Zolang niet alles stiif bevriest wordt voldoende zuurstof geproduceerd door algen op de bodem. Een sneeuwdek is wel schadelijk maar helpt weer het ijs tegen verdere bevriezing te beschermen. Bij veel sneeuw is een luchtpompje wel een goede maatregel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt inderdaad behoorlijk veel zout in een vijver doen, zonder de vissen te schaden, maar het is niet handig om dat nu te doen. Een hoog zoutgehalte heeft invloed op de soortsamenstelling van je vijver. In een natuurlijke. vijver niet zo wenselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw reactie op mijn verwijderde antwoord (enkel site vermelden is verboden):

"@Rolean: Dank je, ik las dat ie minstens 80 cm diep moet zijn willen ze normaal over leven..... die waar t over gaat, is maximaal 55cm diep... maximaaaaalllllllll dan toch nog een tip mischien?"

Een ijsvrijhouder kan je maken door bussel rietstengels te plaatsen. De lengte is een 5 à 10 cm langer dan bodem-wateroppervlakte. Doordat deze ijsvrijhouder rust op de bodem kunnen de gassen (ontstaan door rottende bladeren) ontsnappen.

Meer interessante info dienaangaande vind je op www.schonevijver.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel :) !