Kan ik nu met dit zachte weer in de winter m'n berk snoeien?

De berk kan gesnoeid worden als de sapstroom gestopt in de winter,
Maar nu is het hartje winter en heel zacht weer, alles bot al weer uit,
is dit al weer de nieuwe sapstroom? en kan ik daarom nu de berk wel snoeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zat met dezelfde vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/berk-Cryofiel.274770

Het beste antwoord

Heel vaak komt de sapstroom van de berk al in februari op gang, maar mogelijk nu al.
Dit jaar is het weer tot nu toe zeer uitzonderlijk zacht, maar in het weekend valt de vorst in en die kan best hevig worden.
Mogelijk dat de sapstroom dan weer stopt.
Ik zou over een dag of 10 als het dan nog vriest even voor proef een takje afknippen, dan zie je het direct.
De berk snoeien bij vorst, is geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tip: even proberen door er een takje af te snoeien,
dat zal ik doen en bedankt

Andere antwoorden (2)

ik zal er nog even mee wachten de vorst komt er weer aan zeggen ze dan gaat de berk misschien kapot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een berk in de winter wilt snoeien, kun je dat het beste in november/december doen, zodat de wonden kunnen genezen voor het echt gaat winteren. (Snoeien kan eigenlijk vanaf de tijd dat het blad afgevallen is.)
Ik zou het er nu niet meer op wagen, omdat het inderdaad zacht is (dus kans op bloeden) en omdat het kouder wordt (kans op vorstschade aan de snoeiwonden).
Daarnaast kun je ook in de zomer snoeien, dan herstelt de boom zich sneller.