Moet ik planten snoeien die vorig jaar geplant zijn?

Ik heb i.v.m een nieuwe tuin een aantal planten vorige zomer nieuw aangeplant.
Ik kan van alle planten precies opzoeken hoe ze gesnoeid moeten worden, maar wat ik niet weet of dit ook vanaf het eerste jaar is.

Ik heb bijvoorbeeld een vlinderstruik gekregen. Is nu nog heel klein (3 a 4 takken van 40cm hoog), moet ik deze in het voorjaar toch terugsnoeien zoals ik bij de oudere struiken ook moet doen?

Of is dit bij elke plant anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Een vlinderstruik is een buitenbeentje wat snoeien betreft, De takken die er nu aan zitten, zullen amper doorgroeien en bloeien, nee, ze vormen dicht bij de grond nieuwe bloemtakken voor deze zomer.
Door te snoeien, bevorder je de groei en ontstaan van deze nieuwe bloemtakken.
Dus gewoon na half maart snoeien.
Meestal zitten ze dan al volop in het blad, net als de rozen en lijkt het erg jammer van al dat nieuwe groen, maar het is en blijft toch het beste, dus gewoon snoeien.
Laat de rest van je nieuwe struiken maar lekker groeien, de meeste hoef je de eerste 3 a 5 jaar niet te snoeien.
Sommige soorten moet je zelfs nooit snoeien, andere soms, weer andere ieder jaar, zoals de rozen, vlinderstruik, Caryopteris en de groep half- heesters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus van mij.
maarre, ik kom in sommige tuinen struiken tegen, dat ik denk: hadden ze die de eerste jaren maar beter gesnoeid. bijvoorbeeld ligusterhagen, die aan de onderkant kaal zijn, omdat men ze de eerste jaren alleen hoog wilde hebben ipv dicht. en zelf had ik een jasmijn, de eerste paar jaar nooit gesnoeid, en later was ie kaal van onderen en bloeiend van boven. en dan moet je drastisch gaan inkorten om er nog model in te krijgen. Dus zou ik graag aanvulling willen welke struiken je de eerste 3 tot 5 jaar niet hoeft te snoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat snoeien is vaak een probleem, ook in de boeken kom je vaak totaal verkeerde inf. tegen.
Ligustrum die van ondere kaal zijn, staan of op hele slechte grond, of er is tegen onkruid gespoten onder en tegen de ligustrum.
Bij dit laatste komt het nooit meer goed.
De meest voorkomende problemen komen door het feit, dan men totaal niet weet, hoe hoog een struik kan worden.
Een jasmijn b.v. , de gewone soorten ,worden 3 a 4 m hoog en bloeien de eerste jaren niet of nauwelijks.
Volwassen struiken zijn altijd kaal van onderen, omdat we onze tuinen vol proppen met van alles wat we mooi vinden, waardoor de jasmijn er bovenuit probeert te groeien.
Staat hij b.v. helemaal vrij, midden in het gazon, dan wordt het een kolossale struik, die niet alleen hoog is, maar makkelijk 3 m. breed wordt.
Maar de mens wil de natuur beheersen, dus blijven ze snoeien en knippen.
Een forsythia b.v. wordt ook gewoon 2.5 m. hoog en net zo breed, dat vind men vaak te hoog en begint met snoeien, dan krijg je hele lange takken die gaan uitzakken, die knippen ze er weer af, denken dat het wilde takken zijn ;-)
dus ontstaan er weer nieuw lange wilde takken.
na enkele jaren ontstaan er van die wilde, afgekloven bossen, van ondere kaal en bovenop een grote pruik.
het is dus een kwestie van kennis van de struiken, hoe ze zich zullen gaan ontwikkelen in de komende 10 jaar, verder moet je niet kijken.
Weet je dat niet, dan ga je zo maar in het wilde weg snoeien.
De meeste nieuwe struiken, hoef je de eerste jaren niet te snoeien, maar ze willen wel graag de ruimte ( licht) om zich normaal te ontwikkelen. je Jasmijn kan je trouwens uitstekend terug snoeien, tot een halve meter hoog!!
Dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen, dat is vaak beter dan doortobben met een lelijke struik, die toch nooit meer mooi wordt.
Kan je nu doen, vorst maakt totaal niet uit.
Is ook een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel hartelijk dank voor de extra info. die jasmijn heb ik niet meer. Ik heb hem 3 jaar terug inderdaad drastisch gesnoeid, en hij is weer mooi in vorm teruggekomen. het jaar erop bloeide hij alweer. Maar met de verhuizing vorig jaar ging ik van een tuin van 12 x 20 naar een tuin van 5x12 meter, dus ik heb driekwart van mijn planten achter moeten laten. Denk dat de volgende bewoner wel blij is met die jasmijn nu hij weer mooi is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gedaan jochie!

Andere antwoorden (3)

een vlinderstruik kun je terug snoeien tot max 50cm
dus is het voor jouw vlinderstruik nog niet van toepassing
terug snoeien doe je om het verhouten van de plant tegen te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bij elke plant anders, maar neem als stelregel, dat je de meeste nu nog niet hoeft te snoeien. Enerzijds omdat ze geen volledig seizoen hebben kunnen groeien, door het verplanten, anderzijds doordat ze waarschijnlijk nog niet voldoende zijtakken hebben gevormd.

Alleen die planten die nu al (bijna) de uiteindelijke vorm hebben, moet je snoeien.

Vanaf het komende groeiseizoen, gewoon alles snoeien zoals 'voorgeschreven'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snoeien hoeft niet, maar je kan ze
wel een beetje bij punten zo dat
jij het model mooi vind.
burgos