Kan ik aan wortelsnoei doen bij het verpotten van buxussen?

buxus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan.
"Als de Buxus 3 jaar in dezelfde pot zit, kan men de wortels snoeien. Daarna om de 2 jaar.
De periode? Wanneer de Buxus niet meer in groei is. De periode van eind september tot begin maart bij normale weersomstandigheden.
Niet toepassen bij vriesweer.
Hoe? De zijkanten en de onderkant mogen we van 2 tot 5 cm wortel afdoen; afhankelijk van de grootte van pot.
Geef dan nieuwe Buxusgrond.
Bij een droge winter zorg dat de Buxus een beetje water krijgt."
http://www.buxushoeve.be/tuintips/wortelsnoei-bij-buxus-in-potten

"Noodzakelijke wortelsnoei!!!
Met een goede verzorging kan buxus het wel tientallen jaren volhouden in dezelfde pot.Eens in de drie jaar is dan wortelsnoei bittere noodzaak. Haal de plant in Maart uit de pot, steek 1/3 van de kluit af en zet de plant terug in de pot met verse aarde en mest. Door overtollige wortelgroei, blijft er te weinig grond over en houdt de kluit teveel water vast. Dat geeft in de winter kans op bevriezing en de waterhuishouding raakt in de war. Als u de potten 's Winters op latten plaats, kan het water beter weg lopen en vermindert u de kans op bevriezing."
http://agaaths-weblog.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=6242&reageren