Hoe verplaats ik een druif met wortel en al?

Wij willen een druif verplaatsen van onze tuin naar de tuin van de buurman.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Antwoorden (2)

Heel ruim uitgraven, druiven hebben maar een paar dikke wortels die altijd zullen afbreken.
Na het rooien ( of er al voor) vrijwel alle takken afsnoeien, alleen een of meedere hoofdstammen laten zitten, tot max. 1.5m. lengte.
Doe je het op deze manier, dan zal de druif weer uitstekend gaan groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een druif wilt verplaatsen kun je dat het beste nu doen, want de druif is nu nog in ruste. Je moet dan rondom de hoofdstam een gat graven en zo veel mogelijk wortel proberen mee te nemen naar de nieuwe plaats. Voordat je de wortel in het ruime nieuwe gat zet moet je de ondergrond van veel korrelkalk voorzien, want een druif heeft graag een kalkrijke grond. Als de druif op zijn plaats staat kun je het beste de hoofd- en enkele zijstammen laten staan en de rest wegsnoeien. Als de druif in het voorjaar uitloopt mag je de nieuwe zijscheuten opbinden op de plaatsen waar je dit wilt hebben.