Wat doe je tegen rottende appel & peren?

Wat doen ik verkeert of wat doe ik niet?
Om het verhaal kort temaken van de bloei tot de oogst groeien mijn appelbomen en perenbomen goed. Maar na de oogst als ik mijn appels of peren wil op eten dan pas merk ik dat ze allemaal rot zijn van binnen en dit begint altijd vanaf bij de zaden of het klokhuis.
Wat kun je daar aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Het bewaren van fruit is best wel moeilijk. indien je geen koeling hebt.
Lang niet alle soorten zijn geschikt om te bewaren, sommige soorten kunnen amper een week worden bewaard, buiten de koeling.
Ook van belang is het moment van het plukken, fruit wat te vroeg is geplukt, kan je niet bewaren en gaat spoedig rotten.
Te laat geplukt fruit, ( overrijp) gaat ook spoedig rotten, dus er kan nog al wat fout gaan.
De peer conference, is een uitstekende bewaarpeer, op het juiste moment geplukt, kan hij een aantal maanden worden bewaard, zonder koeling.
Belangrijk is dus de juiste soort appel en peer, het juiste plukmoment en de bewaarplaats.
Heb je een verkeerde soort, dan is snel opeten, maar het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedank om het antwoord maar mijn conference waren ook zo rot als al de rest dus er is niets aan te doen dan onmiddellijk op te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar het is al bijna half januari!
Veel langer zit er gewoon niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je nu dat ik over de appel van nu praat? De appels dat ik nu op eet zijn van de winkel hoor. De mijne heb ik niet langer dan twee weken kunnen houden hoor en zoals hier boven al geschreven waren er voor de heft rot!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan bewaarappels die de hele winter goed kunnen blijven, maar na twee weken al rot is wel heel erg vlug.
Mogelijk toch de soort, of veel te vroeg geplukt.
maar ja, er zijn zoveel soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, kan het geen ziekte zijn van de boom zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn bepaalde soorten appels en peren die je gewoon niet kan bewaren
Ook is het moment van plukken heel belangrijk, ben je dan te laat, dan kan je het nooit meer bewaren.
het geven van overdreven veel kunstmest, heeft er ook invloed op, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En te weinig bemesten of voor niet te zeggen geen kan dit ook iets doen aan het bewaren of niet? Is er dan geen bemestings kalender of zo, te vinden op het web?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar iets zinnigs over wil weten, dan moet je de grond laten onderzoeken, dan krijg je daar een bemestingadvies bij.
Zo maar wat op het web opzoeken, heeft geen enkele zin.
Wat voor een grond heb je, zure zandgrond, kalkrijke zandgrond, kleigrond, veengrond, zavelgrond?
Hoe oud zijn de bomen?
Wanneer zijn ze gesnoeid.
Welke soorten zijn het?
Is er voldoende zon?
Is de grond in de winter niet te nat? Zonder dit te weten zou ik flink wat kalk strooien, liefst, zeewierkalk.
En in het groeiseisoen twee keer een goede organische mest b.v. culterra.
En goed snoeien natuurlijk. ( kan je nu doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedank Eddijst, als mijn schouder(is drie weken geleden geopereerd) in betere toestand verkeerd dan zal ik zeker doen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes he.

Andere antwoorden (3)

Kwekers gebruiken heel veel gewasbeschermingsmiddelen om rotten door schimmels tegen te gaan. Verder is daar niet veel aan te doen. Het is een kwestie van klimaat en het niet resistent zijn van de rassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus onze bio appels zijn dan ook eigenlijk géén bio appels?
Ik weet niet of je de appels en peren wel op het juiste moment plukt. Als je iemand kent die weet wanneer je appels en peren kunt plukken vraag die dan eens om raad. Verder moet je bij het plukken van appels en zeker bij peren zeer voorzichtig te werk gaan. De geplukte vruchten mag je zeker niet laten vallen en ook niet in een kist of mand gooien. Je moet ze behandelen alsof het eieren zijn dus zeer voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mooet er ook rekening mee houden dat door het jaargetijde en een vroeg of laat begin hiervan met warmte of kou er invloed is op de rijping.
Je kunt aan de buitenkant niet zien of het fruit al rijp is en je weet dat het zover is als het fruit gaaat vallen.
Je kunt dus het beste af en toe even proberen of het al bijna rijp is, voordat het gaat vallen.
Je voelt eerst of het rijp aanvoelt, je proeft of het al goed van smaak is en is dit het geval, dan kan je al vast plukken en binnen nog wat na laten rijpen. Beter niet wachten dus tot het fruit al zacht is.
amc