Welke klimplant zou het goed doen onder een afdak zonder dat het enorm naar het licht aan de rand van het afdak toegroeit? Doet een Kiwi-plant dit?

Het terras onder het afdak ligt op het zuidwesten en het ligt vanaf half twaalf vol in de zon. Het afdak zit aan het huis vast, en is 1,5 m diep vanaf het huis. Dus aan de voorkant van het afdak zit de meeste zon. En ik zou graag willen dat de klimplant niet vooral heel hard zijn best gaat doen om naar het licht te komen. Ik zat te denken aan een kiwiplant, vanwege de warmte en dat die snel groeit, maar die is misschien wel heel lichtminnend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6K
Rieneke1
12 jaar geleden
ALLE planten groeien naar het licht toe.

Het beste antwoord

In principe zou elke klimplant kunnen voldoen aan uw eisen want een klimplant heeft een geleiding nodig om langs te groeien (klimmen). Met deze geleiding kan u de plant dus dwingen naar waar u maar wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer eens een klimop. Niet dat die niet naar het licht toe wil want dat willen alle planten, maar het is een schaduwplant dus misschien gaat hij niet zo extreem zijn best doen om in de zon te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle planten groeien naar het licht toe, maar er is een uitzondering, de klimop ( Hedera) zowel de kleinbladige als de grootbladige soort.
De bonte soorten hebben meer licht nodig en zullen het onder een afdak niet doen.
Een kiwi moet in de zon staan, dus veel licht.
Verders zijn veel klimplanten echte bosplanten, die van nature al naar het licht toe groeien, daar heb je niets aan, die willen alleen maar zo snel mogelijk onder het afdak uit.
Mogelijk doet de japanse kamperfoelie het ook onder jouw afdak, deze is ook wintergroen en kan goed in de schaduw, maar misschien is het toch te donker, moeilijk om het zo in te schatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een druif, het is echt een enorm leuk gezicht als je in de zomer/herfst op je terras zit met trosjes druiven boven je.