Hoelang kan ik leven van groenten uit mij eigen tuin?

Mijn tuin is ongeveer 9 x 5m.
Als ik daar aardappelen, sla en diverse andere groenten in kweek hoelang kan ik daar met een gezin van 4 personen van eten?
Mijn simpele gedachte gang zegt dat je na 1 oogst er doorheen bent. Ik bedoel aardappelen groeien niet in 1 week toch?
En het wordt winter straks. En wat als die oppervlakte een overdekte kas is.
Kan ik dan dag in dag uit uit mijn moestuin eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Antwoorden (6)

Nee, je kunt het niet onbeperkt uit je kas blijven eten omdat je groenten dan gaan bederven als het of overrijp is. Je kunt het wel een poosje eten als het net rijp is en dan bijvoorbeeld nog een week of misschien 2 (dit verschilt per groenten). Wat je wel kunt doen is het invriezen, maar dan gaat het echte verse er natuurlijk ook wel vanaf. Het smaakt natuurlijk nog wel goed maar dan krijg je gewoon winkel kwaliteit of iets beter wellicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dag in dag uit is misschien teveel gevraagd, maar je kunt bv boontjes en sla heel goed met tussenpoos van een week zaaien zodat ze niet allemaal tegelijkertijd rijp zijn, en je te veel hebt.
Verder kun je als de ene groente van het land is, er een andere op zetten. koolsoorten bv.
Ik weet de volgorde en groeitijd ook niet precies, maar daar zijn boeken en internet voor
12 jaar geleden
Als je aardappels verbouwt duurt dat erg lang en levert relatief weinig op. Ik zou meer voor groenten gaan. Bovendien mag je in de bloembollenstreek geen aardappelen verbouwen (ziekten), en anders maar 1 keer in de 3 jaar op dezelfde plaats (aardappelaaltje). Ze komen echt controleren (luchtfoto's). Ik zou dus niet alles tegelijk zaaien, of je moet de rest inmaken. En Bv geen kroppen sla maar snijsla verbouwen. In een kas heb je een langere periode maar in de winter groeit nog steeds niets. Je kunt er altijd een volkstuintje bijnemen en daar dingen verbouwen die je kunt invriezen of wecken om de winter door te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35 vierkante meter is niet veel voor een gezin met 4 kinderen
ik had een tuin van 75 vierkante meter en we zijn met zn 3jen
als je aardappels zet en je wilt een opbrengst van 2 kistjes dan heb je de hele tuin al nodig en april is de tijd om aardappels te poten en ergens in juni kan je oogsten dus een groot deel van de groeitijd kan je niets planten

gebruik je de tuin alleen voor groenten dan kan je er aardig wat mee
als je zelf zaait dan kan je halve vierkante meter gebruiken voor ieder soort wat je wilt zaaien en als je om de 14 dagen wat zaait heb je de hele zomer door groenten

courgettestruiken gebruiken enorm veel ruimte en overwoekeren je hele tuin...ook pompoen

in aug kan je winterplanten zetten zoals veel koolsoorten

al bij al denk ik niet dat je het hele jaar van je tuin kan eten,ook niet met een kas

wat ook een mogelijkheid is om bakken boven de grond te zetten op een tafel of palen zo creeer je meer tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult moeten plannen: een deel voor aardappelen, een deel voor groentes als kool en ui, enzovoorts.
Je moet bepaalde groentes namelijk niet twee keer op dezelfde plek telen, of niet na elkaar (vruchtwisseling).
Niet elke groente heeft evenveel tijd nodig om oogstbaar te worden: raapstelen kun je al na een paar weken oogsten, maar prei heeft lange tijd nodig, en eventueel meerjarige gewassen moeten natuurlijk ook een vaste plek hebben.
Wat ik zelf een geweldige site vind is deze: http://www.makkelijkemoestuin.com/index.html - heel veel tips en aanwijzingen.
Dat gaat over telen in bakken, van 1.20 bij 1.20, en 1 zo'n bak kan genoeg opleveren voor 1 persoon voor een jaar.
Dus in jouw tuin zou je een heel eind moeten kunnen komen.
In de winter zul je dan spruiten eten, boerenkool, en alles dat gekweekt is en langer houdbaar is: kolen, pompoenen, en dergelijke.
In een kas die verwarmd is kun je natuurlijk exotische dingen kweken, maar in de winter kun je daar niet zomaar dingen kweken die je normaal gesproken in de zomer kweekt - warmte alleen is niet voldoende, licht speelt ook een belangrijke rol.
Wel kun je in een kas al dingen voorzaaien en zo een voorsprong nemen in het voorjaar.

Meer handige links:
http://www.freewebs.com/ruudendiana/inhoudsopgave.htm
http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/moestuin/default.asp
http://www.moestuinforum.nl/

http://www.bolster.eu/ heeft ecologische zaden
http://www.denieuwetuin.be/ heeft veel bijzondere zaden
https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions= zaden en aardappelen

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees van je:.....Dat gaat over telen in bakken, van 1.20 bij 1.20, en 1 zo’n bak kan genoeg opleveren voor 1 persoon voor een jaar.....................
Dat kan toch onmogelijk, voor een jaar?
dat zijn zeg maar 250 porties groente, of begrijp ik je ergens verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de bron. Je moet wel nadenken wat je plant, en bedenken dat je bijvoorbeeld in het vroeg voorjaar raapstelen kunt oogsten, dan wortels op dezelfde plek, en daarna kan er nog iets anders groeien.
Groentes die langer op een plek moeten blijven staan voor ze oogstbaar zijn, geef je een plek waar ze kunnen blijven staan, maar niet alle groentes hebben een hele lente en/of zomer nodig om oogstbaar te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Hippo, heb net even naar de site gekeken, ze delen het vakje van 1.20 m bij 1.20 m. in 16 vakjes van 30x30 cm.
Leuk bedacht hoor, maar een vakje is dan nog te klein voor een struik andijvie!
Een kool, moet al minstens 40x40cm. hebben.
Sperzieboontjes, zou net gaan, maar je moet minstens, 2 vakjes hebben wil je er voor een persoon een maaltje af plukken en dan na 2 weken weer nieuwe zaaien en na twee weken weer enz. wil je iedere week boontjes eten.
Het zelfde geldt, voor andijvie.
Dan zijn er al gauw 10 vakjes vol
Maar pas 6 weken na het zaaien kan je oogsten, er zijn nog 6 vakjes over voor raapsteeltjes, snijsla, radijsjes enz.en waar moet dan de groene kool ,worteltjes, prei, boeren kool, spruitjes, winterandijvie enz.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 30x30 kan je echt een andijviestruikje telen.
En bedenk: als je 'op de grond' spullen hebt staan, kun je daarboven nog een stellage maken voor bonen.
Je mag best vinden dat het niet kan, maar ja, talloze mensen doen het al, dus kennelijk kan het prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja joh, dat weet ik ook wel, maar als de andijvie goed wil groeien, wordt hij groter en dan heb je nog maar een krop.
Voordat op zijn plekje weer iets te oogsten valt, ben je weer velen weken verder ( 4 tot 6)
Weet je, het systeem is wel goed, maar de productie is niet meer als een gewone tuin en dan mag je ook niet met vakantie gaan 3 weken, als het warm weer is, een bak is veel kwetsbaarder voor droogte dan de volle grond, dus snel luis en rupsen.
Mijn groente tuin is iets van 300 m2, maar in de rare zomers van tegenwoordig, mislukt er ook veel, te droog, te koud ( bonen) en soms te nat.
Maar je hebt gewoon veel grond nodig en wil je ook nog voldoende wintergroente eten, zoals spruiten, rode kool, boerenkool, prei, bietjes, winterwortelen ,dan neemt dat al heel wat ruimte in beslag.
Er zijn meer dingen in die site die niet helemaal kloppen.
Maar het is wel leuk geschreven.
Indien je het stukje van 9x5 vol zet met alleen maar aardappelen, dan heb je voor 4 personen niet eens genoeg voor een jaar aardappelen.
Veel groente doet er na het zaaien wel 6 tot 8 weken over voordat je kan oogsten, zou alles in een kas staan, dan groeit het wel veel sneller en kan je vaker oogsten.
Maar in de wintermaanden is er te weinig daglicht, dan zou je moeten gaan bijlichten.
Eigenlijk zijn de wintermaanden buiten nog het makkelijkst, want de zomer er voor zijn deze groente al gegroeid en die kan je oogsten van af de herfst tot aan het voorjaar ( half jaar dus)
Maar neem je b.v. zomer andijvie, die moet je binnen een week vaak opeten, anders schieten ze door, dat heeft dan geen enkele zin er veel van te kweken.
Wil je ieder week een of twee keer andijvie eten, dan moet je ook iedere week andijvie planten/ zaaien en dat maanden achtereen, dat neemt al veel ruimte in beslag.
Komt nog bij, dat er in een natte of juist droge zomer ook vaak wat mislukt en in een koud voorjaar, kan er ook nog veel bevriezen.
Er zal dus heel veel soorten groenten staan, die je nog niet kan oogsten.
Wil je een jaar voldoende van je tuin eten, dan mag je tuin wel 10x zo groot zijn.
Veel gewassen mag je maar een maal per 3 jaar op de zelfde plaats staan.
Zo zal je dus met aardappelen en bonen, ieder jaar een stuk moeten opschuiven.