Wat is de beste tijd om Hortensia´s te snoeien en op welke manier houd ik ze jaarlijks goed in bloei op dezelfde hoogte?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

Een veel gestelde vraag is hoe hortensia moet worden gesnoeid en vooral wanneer. In warme klimaten wordt de plant in het najaar gesnoeid, in koele klimaten in het voorjaar: eind maart - half april. Hortensia bloeit op hout van het voorgaande jaar. Regelmatig snoeien komt de bloei ten goede. Vormsnoei is niet nodig.
Bij volgroeide planten worden zwak gegroeide (dunne) scheuten zonder meer verwijderd. Wanneer er veel oude scheuten aan de struik zitten, worden enkele daarvan op ca vijf centimeter boven de grond teruggezet. De overige oude scheuten worden tot dertig centimeter boven de grond ingekort. Snoei in dat geval het topeinde boven een naar buiten staand oog af.
Uitgebloeide en jonge scheuten worden ook tot dertig centimeter boven de grond gesnoeid en ook op een buitenoog. Uit dit oog groeien nieuwe bloeischeuten. Van een totaal verouderde struik worden alle scheuten tot vijf centimeter boven de grond weggesnoeid. Nieuwe scheuten worden dan in de loop van het jaar gevormd. Die zullen dan niet in hetzelfde jaar bloeien, maar het jaar daarop. In het voorjaar daarna worden alle uitgebloeide scheuten tot op vijf centimeter boven de grond afgeknipt. De nieuwe, jonge scheuten worden tot op dertig centimeter teruggezet. De snoeicyclus is dus voortdurend gericht op verjonging van de struik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt er voor kiezen om hortensia's niet te snoeien maar indien je dit wel doet, krijg je het jaar erop geen bloemen op het zgn. "eenjarige hout". Raadzaam is om een deel te snoeien en een deel niet en dit jaar na jaar af te wisselen.