Hoe zorg ik er voor dat mijn blauwe bessen struik komend jaar weer bessen geeft?

Vorig jaar (2010) hebben wij een blauwe bessen struik gekocht en geplant. Er zaten toen al bessen aan en er kwamen er ook nog meer bij. Dit jaar had onze struik geen enkele bes??? Wij wonen vlak blij de maas dus dat geeft misschien wel een beetje aan wat voor grond wij hebben. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om komend jaar wel bessen te hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.6K

Antwoorden (3)

Blauwe bessen vragen om een zure, zeer humusrijke en luchtige grond. Geen kalk. Langzaam werkende meststoffen met magnesium of organische meststoffen als bloedmeel zijn zeer geschikt. Regenwater geven, beter geen leidingwater.
En goed snoeien. Vaak pas na het derde of vierde jaar maar aangezien er al bessen aanzaten waren de planten al wat ouder. De oude takken weghalen zodat er ruimte komt voor nieuwe jonge takken. Snoeien is bloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwe bessen zijn bosplanten die zure grond nodig hebben, is dat er niet, dan zullen ze zo maar niet dood gaan, maar geven geen bessen meer.
Afgelopen voorjaar was extreem droog, veel grondsoorten kunnen geen vocht vast houden, waardoor veel planten stoppen met groeien.
Maar juist in die tijd, gaan blauwe bessen groeien, bloeien en vruchten vormen.
je woont bij de Maas zeg je, dus zal je wel, of zandgrond hebben, of rivierklei.
Beiden ongeschikt voor blauwe bessen.
Wat nu te doen, haal de plant er uit, een maak een groot plantgat, door een kruiwagen grond er uit te spitten, vul het gat met een goede potgrond ( geen tuingrond!) zak van 60 l.
Hier de blauwe bes in planten, liefst op een plek in de half schaduw.
Geef tijdens de groei af en toe organische mest.
Nu kan je 10 jaar vooruit met je blauwe bes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het kleigrond is, hij is heel moeilijk om te spitten.
Maar zou dit dan ook niet voor de kruisbes moeten gelden want die had wel bessen afgelopen zomer??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oooo ja en wanneer kan ik hem er dan het beste uithalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt hem nu uitstekend verplanten. het is totaal geen winterweer .
je zult zien, dat bij het er uit spitten en geen nieuwe wortels zijn gevormd en zit het oude kluitje er nog steeds aan. Kruisbessen groeien prima in de rivierklei, die houden juist van kalkrijke kleigrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is komen voorjaar ook een optie? aangezien ik hoogzwanger ben en het me nu niet meer lukt om de tuin om te spitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, Anita, babytje gaat voor alles toch?
Van het voorjaar is ook prima hoor. :-)
Nou je hebt al tips gekregen over andere grond en het bijmesten van je struik ,dus dat advies kun je in ieder geval op volgen. Dat kan geen kwaad. Maar er is nog een mogelijkheid die je kunt uitvoeren. Je hebt meestal meerdere bessenstruiken nodig om bessen te krijgen. De bessenstruiken hebben elkaar nodig voor de bevruchting. Het klinkt misschien raar maar ook in de flora wereld heb je het mannelijke en vrouwelijk geslacht. Wil jij bijvoorbeeld een kind, dan gaat je dat in je eentje never nooit lukken. Daar heb je toch echt de hulp van het andere geslacht voor nodig. Zo is dat ook met planten. En nou krijgen planten wel een hoop hulp van insecten, maar soms is er ook een ander soort hulp gewenst. En dat is in dit geval zo. ( Dit is misschien wel heel eenvoudig en kort uit gelegd maar het hele verhaal staat vast wel ergens op internet of is wel te lezen in speciale boeken voor tuinieren of landbouw .)