Kan ik gras zaaien onder mini fruitboom in een pot op het balkon?

Op het balkon heb ik een minifruitboom staan in een pot(diameter 32cm). Om het een en ander een beetje op te leuken wil ik gras en seizoensbollen op de "bodem" laten groeien. Kan dit zonder probelem of neemt dit bijv voedsel, zuurstof, etc weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (3)

Bollen kunnen zeker, gras is een kwestie van proberen.
het zal geen voedsel van je boom wegnemen, het probleem is andersom: laat de boom genoeg voedsel en vooral vocht over voor wat eronder groeit?
Zorg dus voor voldoende water en voeding.
Ik zou bollen kiezen die al vroeg bloeien, zodat de pot al vrolijk is als de boom nog kaal is. Bedenk wel dat het loof van bollen na de bloei afsterft en dat ziet er op zich minder mooi uit.
Wil je gras zaaien, kies dan zaad voor een schaduwgazon, dat kan wat meer hebben.
Een andere optie is om de grond te laten begroeien met bijvoorbeeld vetplantjes, of om op de grond van het boompje potjes te plaatsen met plantjes, afhankelijk van je smaak. Dan kun je in die potten eventueel andere grond gebruiken dan voor je fruitboom, en kun je makkelijk wisselen. Zo zou je in de winter ook winterviolen onder je boom kunnen zetten bijvoorbeeld.
Genoeg mogelijkheden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gras onder jonge bomen heeft een zeer slechte invloed op de groei van de boom.
Hier in Zeeland, willen veel mensen knotwilgen in hun tuin, nou dat is makkelijk, je zaagt een flinke dikke tak uit een wilg, haalt alle bladeren en zijtakken er af en plant deze 'paal' in de grond.
Is dit midden in het gazon, dan zal de stek het eerste jaar 60 tot 80 cm. groeien.
Planten we een gelijkwaardige stek op een stuk kale grond, dus zonder gras, dan zal deze stek het eerste jaar 1.50m. tot wel 2m. groeien!!
na 3 jaar is de stek in het gras, nog steeds geen boom, maar die in de volle grond heeft dan al een dikke stam.
Gras heeft dus wel degelijk een grote invloed op een jonge boom.
Wil je plantjes op de kale grond onder je boompje, kies dan voor b.v. vetmuur, ook wel sterretjesmos genoemd, deze is ook in de winter groen.
Of kies voor een lage Sedum, of huislook.
Hiertussen ook nog bollen zetten, is wel erg veel voor een toch wel kleine pot met al een boompje er in.
Waarom neem je geen flinke pot met alleen maar bolletjes?
Na de bloei ervan, kan je die uit het zicht zetten, want ze worden dan erg lelijk.
En zet je fruitboompje in een veel grotere pot, 32 cm. is wel erg klein, hij kan zo hooguit overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een tak in een al goed doorworteld gazon zetten is niet hetzelfde als wat gras zaaien in een pot waar al een goed gewortelde boom staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Hippo, dat is wel zo, maar gaf het als voorbeeld hoe schadelijk gras kan zijn voor een jonge boom.
En al helemaal in deze veel te kleine pot met een fruitboom er in.
Hij is slechts een emmer groot.
Binnen enkele maanden zitten de graswortels tot op de bodem en halen alle stikstof uit de grond.
Ze verstikken de jonge boom dat gaat echt niet..
Dit kan niet zonder problemen. Gras gebruikt relatief veel water, en neemt een groot deel van de vodingsstoffen op. Normaal niet een heel heel groot probleem, immers: Bomen wortelen veel dieper. Maar voor bij jonge aanplaant, als ook planten in potten is dit echte concurrentie.

En 32cm is geen pot voor een boompje. Neem een pot formaat speciekuip. Zorg wel voor goede drainage gaten.