Kan je (waar ook in de wereld )druiven twee maal per jaar oogsten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

druiven hebben seizoenen nodig om hun groeicyclus te doorlopen. voor zover ik weet kan het dus niet.

door het klimaat in bijvoorbeeld een kas te simuleren zou je (in twee kassen naast elkaar) waarschijnlijk wel twee cycli kunnen creeren, maar niet aan dezelfde struik.

Op dezelfde manier zou je de cyclus waarschijnlijk met een paar maanden kunnen verkorten, en door een aantal jaren selectie misschien een druivensoort kunnen kweken
dat onder de juiste omstandigheden 2x per jaar vrucht draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die plek is er niet. Druiven groeien, bloeien en dragen vrucht. Dit actieve deel van de groeicyclus duurt 6-8 maanden. Dan gaat de plant in rust, om zich klaar te maken voor het volgende groeiseizoen.