Waarom zijn er giftige stoffen voor de natuur?

Als alle stoffen uiteindelijk uit de natuur zelf komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

'Giftige stoffen voor de natuur'

Geen enkele stof is giftig voor alle organismen. Dus dat is al een antwoord: Afhankelijk van welke stof je bedoelt zijn er verschillen.

De gifstoffen die actief aangemaakt worden door dieren / planten: Die zijn bedoelt om andere organismen tegen te gaan. Over het algemeen gaat het dan om anti-parasitaire of anti-roofdier stoffen zoals bij pijlgif kikkers.

Verder zijn er stoffen die 'gewoon' ontstaan als afval stof: Het product van een bepaalde chemische reactie in het lichaam is giftig en wordt uitgestoten. Het is een afval product, netzo als wij afval stoffen produceren

Daarnaast zijn er stoffen die er gewoon zijn, op basis van chemische reacties. De chemische werking van bv ozon is slecht voor de meeste organismen, en toch wordt het geproduceerd door an-organische reacties, zoals bliksem ontlading.

Let wel: Chemie is gewoon het linken van verschillende stoffen met elkaar. En afhankelijk van hoeveel energie er vrij komt bij bepaalde reacties kan je de reactie al dan niet controleren. Als je de reactie niet kan controleren wordt de stof vaak als schadelijk bvevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet alle stoffen komen uit de natuur. Er zijn voldoende chemische verbindingen die uitsluitend door de mens zijn gemaakt.

Overigens, alle levende wezens hebben een eigen methode om zichzelf te beschermen. Sommige soorten gebruiken daar gif voor. Bovendien is dat een middel om een prooi te verdoven of doden.

Ik neem aan dat je vraag voornamelijk doelt op de stoffen zoals dioxines en dergelijke. Uiterst giftig voor de mens, maar gras heeft er geen problemen mee. Je zult dus moeten aangeven wat je definitie van gif is: is dat voor al het leven op aarde of alleen maar een groep.

Uiteindelijk is de natuur toch sterker dan het gif. Als er soorten dieren of planten uitsterven door gif, zal er naderhand een andere balans ontstaan. Totdat daar weer een verstoring in komt.
14 jaar geleden
Sommige giftige stoffen zijn er om een prooi mee te doden, zoals bij een slang. Sommige giftige stoffen zijn er ter bescherming, zoals bij giftige planten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NintendoNerd;

Niet alle stoffen komen uit de natuur zelf, alle elementen wel. Ik denk dat 'giftigheid' dan ook niet zozeer in de stoffen als zodanig ligt, maar in de verstoorde balans als een bepaalde stof in een te hoge concentratie voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige stoffen in de natuur zijn er om planten( of dieren) te beschermen tegen andere dieren die deze planten (of dieren) willen eten.
Door natuurlijke selectie blijven altijd de meest giftige planten over, komen er dan weer andere dier soorten die wel tegen het gif kunnen, dan zullen opnieuw de meest oneetbare planten overleven, als deze zich uitzaaien zullen er weer opnieuw planten zijn die minder giftig en meer giftig zijn.
De minder giftige planten worden weer opgevreten en de meest giftige overleven het weer.
Zo ontstaan er steeds meer planten die meer giftiger zijn dan de planten ervoor.
Juist door de natuurlijke selectie, zijn veel planten zo giftig geworden.

Vreemd genoeg zijn veel giftige planten ook geneeskrachtig, zelfs uit de meest giftige planten worden medicijnen gemaakt.

Dus als antwoord op je vraag: Giftige stoffen zijn in de natuur vooral om de planten te beschermen tegen opvreten en om de mens (dieren) te dienen door er medicijnen uit te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen giftige stoffen alleen maar giftige hoeveelheden. alle stoffen in de natuur hebbben een functie,waarbij er velen zijn die een functie hebben waarbij die functie goed is voor het organisme waarin het thuishoort maar slecht is voor een ander organisme,deels om te beschermen soms om zelf in leven te blijven,een voorbeeld is bijvoorbeeld water,broodnodig voor alle bekende organisme om in leven te blijven maar ook dodelijk als je het teveel hebt,(als je 4 liter water achter elkaar drinkt kun je erg ziek worden er zijn mensen overleden ten gevolgen van watervergiftiging). soms zijn de hoeveelheden die je nodig hebt klein of heeft jou organisme het niet nodig maar een ander organisme kan niet zonderwat het voor jou giftig en voor het ander van levensbelang maakt.