Hoever moet een kastanje uit de gevel staan?

De gemeente heeft op 5 meter afstand van de gevel van mijn woning een kastanje geplant van 6 meter hoog. Is dit ver genoeg verwijderd van de gevel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Bomen hoger dan 2 m. moeten minstens 2m. uit de erfscheiding staan, gerekend vanuit het hart van de boom.
Een kastanje wordt een grote boom, maar dat duurt wel even hoor, ieder jaar een cm. of 40 hoger.
Mogelijk is het ook nog een cultivar, dus niet de wilde.
veel cultivars, groeien minder hard en sommige geven zelfs geen kastanjes, of bloeien rood i.p.v. wit.
Het is al een grote boom( 6m.), die zal de eerste 3 a 4 jaar nauwelijks groeien.
Wat de wortels betreft, hoef je voor je huis niet bang te zijn, een kastanje is geen sloper.

Wel is hij heel erg mooi in het vroege voorjaar als hij gaat uitlopen en in een warme zomer, is het heerlijk koel onder de boom.
je had het slechter kunnen treffen, zoals wilgen, populieren, iepen, plantanen enz.
Wees blij met de boom, een kastanje is echt mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe moeten zij 1 meter uit de erfcheiding blijven met bomen. De afstand tot jouw gevel is daar niet zo relevant. Wel kan je van hun verwachten dat takken die over de erfscheiding komen verwijderen.

Toegevoegd na 11 uur:
excuses. 2 meter uit de erfgrens. http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/jurhaag.html#juri
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, ik zou daar zelf niet zo blij mee zijn. Een kastanjeboom is prachtig! Maar....het kunnen ook joekels van bomen worden! En 5 meter van je gevel is dan erg weinig. En dan zou ik me vooral om de wortels zorgen maken! Vraag eens advies bij een boomkwekerij. Bijvoorbeeld Frijns in Margraten. Zij kunnen je ongetwijfeld meer vertellen of het een verstandig idee van de gemeente is.