Advies gevraagd aanschaf hakselaar?

betreft tuinafval, korte jonge takken van leilindes en hedra. lengte ±50-70cm. Materiaal zeer buigzaam. Streef investering ±250 euro.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Ik neem aan,dat je dat maar 1x per jaar doet? Misschien kun je dan voordeliger huren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten hakselaars. Ten eerste kun je hakselaars onderverdelen in elektrische hakselaars en hakselaars op benzine. De meest gebruikte hakselaar is de elektrische hakselaar. De tweede onderverdeling die je kunt maken, is op hakseltechniek: de hakselaar is voorzien van een snijsysteem of spiraalsysteem. Hakselaars met een snijsysteem snijden het hout of tuinafval fijn met behulp van messen en bij hakselaars met een spiraalsysteem wordt het afval vermaald door een spiraal. Ook heb je staande hakselaars en mobiele hakselaars: deze laatste zijn het meest gangbaar. Mobiele hakselaars zijn voorzien van wieltjes, zodat je de hakselaar overal mee naartoe kunt nemen. Hakselaars zijn meestal voorzien van een opvangbak of –zak voor de snippers die eruit komen.

Tips
Let bij het kopen van een hakselaar op het geluid dat de hakselaar maakt: de meeste hakselaars maken veel lawaai, maar er zijn ook de zogenaamde ‘fluisterstille’ hakselaars. Deze hakselaars maken niet meer lawaai dan 84 decibel. Verder kun je bij het kopen van een hakselaar letten op de snijdcapaciteit en de snijdsnelheid.

Hakselaar en veiligheid
Hakselaars trekken automatisch het hout of afval naar binnen. Dit is erg handig voor het verwerken van de takken, maar tegelijk is het ook erg gevaarlijk voor je vingers. Bereid je dus altijd goed voor om veilig met de hakselaar te werken. Zoals met alle klussen in en om het huis: denk aan de veiligheid van jezelf en je omgeving. Een hakselaar is bij onjuist gebruik een levensgevaarlijk instrument. Laat in ieder geval nooit hakselaars onbewaakt achter als er kinderen in de buurt zijn. Ruim na elke klus de hakselaar op om ongelukken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon huren joh bij boels bijvoorbeeld