Werken drukfilters ook goed als biologische filtering?

Natuurlijk zijn bijvoorbeeld een meerkamerfilter vele malen beter.
Maar ik vraag me af of een drukfilter ook goed biologisch kan filteren?
En zo niet kan er iets gedaan worden (bijvoorbeeld beluchting) om dit wel goed te laten werken?

Johny,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Een meerkamerfilter is OOK een drukfilter (en allemaal onderdeel van de zg dead-end filtratie).

Dus je vraag is op meer manieren te beantwoorden

en (sorry) biologisch filteren is OOK voor meer uitleg vatbaar

Ik zal proberen het antwoord zo op te schrijven dat je er iets aan hebt en laat het anders maar weten.

Een drukfilter werkt eigenlijk alleen maar goed als de filterkoek niet samendrukbaar is (en dat is biologisch materiaal meestal wel)

als je dus biologisch materiaal wilt filtreren en het gaat je om de vloeistof kun je zg filterhulpmiddelen toevoegen om de koeksamenstelling te verbeteren (bijv bij bierbrouwen om de drab te verwijderen).

Gaat het je om het biologische materiaal, zoals bijv als je verse gist maakt wordt toch meestal een andere manier van scheiden gebruikt, centrifuges of complexe filterpersen.

Bij een drukfilter zie ik niet goed hoe beluchting zou kunnen werken, je zet het te filteren spul onder druk dus dan kan die lucht zijn werk niet doen.

Beluchten om de zaak in beweging te houden kan dus alleen bij onderdruk filtratie (zuigen aan het filteroppervlak)

Tot slot, als je biologisch materiaal kwijt moet en je wilt HEEL goed filtreren (dus dat er echt niet mee komt) wordt ook vaak zg membraanfiltratie gebruikt (en dit heet dan cross-flow filtratie)

laat maar weten of je hier iets aan hebt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet precies wat je bedoeld met, ''biologisch filter materiaal is goed samen te persen.'' Voor biologische filtering worden vaak lava stenen of vijversubstraat gebruikt, deze zijn beide een gesteente, en die druk je niet zo gemakkelijk in elkaar.;p Je hebt óók meerkamer druk filters, maar de meeste gebruiken geen drukfilters hiervoor.
Om niet over te kunnen lopen, zijn deze filters ook extra groot zodat de filter niet te snel overvol loopt waardoor niet genoeg water er uit kan gaan en dus overstroomt.
Dit zoort filters zijn erg gemakkelijk te beluchten. bij drukfilters wordt dat wat lastiger ja.
amigo
12 jaar geleden
nou kijk daar is de spraakverwarring
Ik dacht dat je VEEL biologisch materiaal wilde verwijderen.
Zoals ik in het voorbeeld ook noem, verse bakkersgist is biologisch materiaal, dat is "zompig" dus als je dat probeert te filtreren druk je het filter dicht Net zo als het filter van je aquarium verstopt als er te veel drab in zit. Die lavastenen die je noemt DAT is dus het filterhulp materiaal waar ik het over heb.
Op industriele schaal noem je dat filter aid, dicalite is er een goed voorbeeld van. Mijn verhaal is denk ik algemener dan je zocht maar dat kwam omdat je vraag breed te verklaren was
amigo
12 jaar geleden
ha ha, ik zie nu dat hij bi "tuin" staat, als ik dat nou eerder had gezien......

Andere antwoorden (1)

een drukfilter is eigenlijk een mechanische filter, gebaseerd om onder druk, zwevend vuil er uit te zeven.
Dat er een beperkte biologische werking is, is goed mogelijk, maar niet zo belangrijk.
Immers, overal waar bacteriën aanwezig zijn, is er sprake van een( beperkte) afbraak door bacteriën.
Doordat het water vrij snel onder druk door een relatief kleine filter wordt geperst, is het niet mogelijk, hier een biologische filter van te maken.
Een goed werkende biologische filter is wat inhoud betreft velen malen groter en daardoor stroomt het water er minder hard doorheen.
Hierdoor kan een deel van het vuil bezinken, waar de bacteriën het af kunnen breken en omzetten in andere stoffen..
Allemaal zaken die je in een drukfilter niet hebt.