Mollen leven -zoals je weet- onder de grond. Hier zoeken ze naar eten zoals kevers & wormen. Om dit te doen maken ze ondergronds uitgebreide gangenstelsels.

De aarde die hierbij weggehaald moet worden duwen ze bovend e grond uit, op regelmatige afstanden. Dit vormt de molshopen die je zo goed kent uit uit je grasveld in de achtertuin.

Om van mollen af te komen in je tuin, kan je op een winderige plek een fles waar je de bodem vanaf gehaald hebt in een molshoop steken. De wind gaat 'fluiten' in de fles, en het geluid verspreid zich in de gangen. Omdat mollen vooral op gehoor jagen, stoort dit hun, en ze zullen ergens anders gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Om de grond ergens te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij grond uitgraaft voor gangen en hij die grond ergens moet laten. Bij het begin van de gang dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat daar de wormen zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vlak onder het grasoppervlak, als ze geen molshopen maken spitten ze dieper omdat daar dan het voedsel is. 's Winters diep, zomers niet diep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de grond kan hij de aarde niet kwijt dus de mol deponeert de aarde zodra hij boven de grond komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Domblondje;

Omdat olifansthopen zo'n rommel geven in het plantsoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal heeft een mol verschillende gangen en luistert dan of er voedsel langs komt. In de herfst/winter komt er minder voedsel langs en moet de mol nieuwe gangen graven om voedsel te vinden (vandaar dat je zomers ook bijna geen molshopen ziet).

Een deel van dit zand ligt dan als molshoop in je tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik een paard nog nooit een molshoop heb zien maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aap maakt apenstreken... Een hond maakt hondenweer... Een schaap schept schapenlammetjes... Een mol maakt molshopen, zo doet iedereen zijn bijdrage aan het bestaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mol kun je vergelijken met een mijnwerker. Ze graven beiden gangen in de grond, de mol om bij zijn voedsel te komen, de mijnwerker om bij een grondstof voor zijn levensbehoefte te komen. daarvoor moet een hoop overtollig zand, steen of aarde worden afgevoerd.
En daarvoor maakt een mol molshopen en een mijnwerker
de zogenaamde steenbergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anders komt hij niet uit de grond