waar kan ik meer info vinden over de gummiboom (eucommiaceae)?

ik zou het heel knap vinden als iemand dit weet omdat ik bijna de hele middag heb gezocht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Eucommiaceae
Eucommia
Eucommia ulmoides
Gummiboom
Chinesischer Guttaperchabaum - Hardy rubber tree, Guttapercha tree - Arbre à gutta-percha

Hoogte: circa 20 m
Kroon: rond, breed
Schors en takken: lichtgrijs en gegroefd
Blad: ovaal-eirond tot langwerpig, donkergroen, 6 - 15 cm lang
Bloemen: tweehuizig, Y groen met roodbruine helmknoppen, X groen, april
Vruchten: plat, gevleugeld, nootje circa 3,5 cm Ø
Toepassing: parkboom
Grondsoort: alle
Windbestendigheid: goed
Herkomst: Midden- en West-China
Winterhardheidszone: 6a
Synoniem: -
Eucommia is een monotypisch geslacht, dit wil zeggen dat er slechts één soort van bestaat. Het is een krachtig groeiende boom die in China als rubberproducent diende. Het is de enige rubberproducent van het noordelijk halfrond. De kroon is breed, rond en open. Wanneer het blad wordt gebroken komt een rubberachtige substantie vrij. De twee bladhelften blijven dankzij deze 'draden' met elkaar verbonden. De dikke ovale tot langwerpige bladeren zijn lang toegespitst, de bladrand is gezaagd. Eucommia bloeit met éénslachtige groene bloemen. De mannelijke bloemen hebben opvallend lange roodbruine helmknoppen, meestal alleenstaand, soms in trosjes. Ze verschijnen kort vóór of tegelijk met het blad en zitten aan de voet van jonge twijgen. Aan de vrouwelijke planten verschijnen elliptische afgeplatte en gevleugelde nootvruchten van circa 3,5 cm lang die aan de top gespleten zijn. Eucommia ulmoides is de meest winterharde boom die rubber levert. Tevens wordt de bast in China gebruikt voor medicinale doeleinden.
groet