Hoe komt het dat mijn orchideeën altijd heel snel dood gaan en bij bejaarde mensen niet

Iedereen om mij heen van mijn leeftijd (ca. 35 jaar) krijgt het niet voor elkaar om een orchidee in leven te houden. Als je in de vensterbank van bejaarde mensen kijkt staan er minstens altijd 2 of 3 in volle bloei. Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
10.7K

Het beste antwoord

Ik vermoed de temperatuur en de constantheid van de verzorging.

Ouderen hebben een mindere doorbloeding, daardoor hebben ze het koud. Ze stoken hun woning dus behoorlijk warm. Orchideeën, tropische planten, houden daarvan.

Jongeren hebben een druk leven. Die geven hun orchidee zo af en toe eens water. Ouderen daarentegen hebben zeeën van tijd, dus die geven hun orchidee vier keer per dag een paar drupjes water. Dat komt veel beter overeen met de omstandigheden in het regenwoud, waar de meeste orchideeën thuishoren.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Orchideeën gedijen het beste als ze geen water krijgen... Die oude mensen vergeten dat natuurlijk en wij jonge mensen lopen die planter te veel water te geven met alle gevolgen van dien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel praten tegen je orchide, daar hebben bejaarden misschien wat meer tijd voor:)
Weinig water geven schijnt ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg weinig water geven, liefst regenwater.
even sproeien met de plantenspuit is voldoende.
nooit de uitgebloeide stengel afknippen.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Die van mij (ook circa 35 jaar) doen het prima. Heb er 5 in de vensterbank staan.

Ze moeten niet teveel water hebben (maximaal 1x per week water geven) en ze moeten veel licht hebben, maar toch ook weer niet in de volle zon.
Bij mij staan ze op het westen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt ze dan wel al erg lang ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) Tja, sommige babies krijgen een knuffeldier, ik kreeg een orchidee in de wieg
Er is ook speciale aarde en voeding voor orchideeën misschien krijgen ze bij jou daardoor minder voeding.
Mijn moeder verpot ze ook ieder jaar.Bij haar staan ze ook altijd in bloei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, ik ben boven de 50 dus bij mij doen de orchideeen het ook goed.
Niet omdat ik ze 4x per dag een druppel water geef, maar omdat ik elke twee weken een seintje van m'n electronische kalender krijg dat die orchidee een paar druppels water nodig heeft.
14 jaar geleden
Orchideeen schijnen ook van een hoge luchtvochtigheid te houden. Ik had hetzelfde als jij en heb ze nu maar op de badkamer gezet. Wie weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzorgen van orchideeën: liefdevol verwaarlozen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Orchideeen willen meestal weinig watr op de wortel, veel water uit de lucht, niet met natte voeten staan en het lekker warm hebben. 2* daags sproeien is beter dan gieten.

Jij zorgt waarschijnlijk te goed voor de orchidee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verpotten doet je ca. eens in de 2 jaar in een speciaal mengsel. We doen dit pas als de pot is vol gegroeid. In het mengsel zit vaak varenwortel, boomschors, turf, perlite en dergelijke. Belangrijk is ook de schimmel waarmee de orchidee in symbiose leeft. Een luchtige structuur is heel belangrijk. Er zijn soorten die in aarde groeien, maar veel soorten groeien van nature in bomen. Verpot als er een nieuwe scheut zich ontwikkelt.
Vermeerderen is in huis niet zo haalbaar, maar een liefhebber kan de planten vermeerderen door een schijnknol af te snijden. Op de knol kunnen zich jonge plantjes vormen. Die kunnen later worden opgepot.
Licht is van belang, zet de planten op de vensterbank en bescherm voor de zon op de zuidzijde.
Water geven doen we met schoon regenwater. In de zomer ca. eens per week en in de winter ca eens per 10 dagen. Geef boven op de pot water. Orchideeën kunnen niet tegen te natte wortels.
De planten op een schotel zetten volgens de zogenaamde eilandmethode geeft een betere vochtigheid rond de plant.
Voeding moet zeer matig worden toegediend.
Na de bloei knip je de stengel zo laag mogelijk af. Alleen bij Phalaenopsis moet de stengel om de twee jaar boven het derde oog worden afgesneden, verder gewoon laag afsnijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet bejaard en toch doen mijn orchideeën het goed.
De tip die ik ooit (van een bejaarde) kreeg.
Geef ze op zondag water als de klokken luiden. Na een kwartier giet je het water af. Daarna geef je ze de hele week niets meer. Alleen op de eerste zondag van de maand geef je ze een beetje plantenvoeding (pokon of zo)
De plant zelf doet het goed op boomschors.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien geef je ze te veel water, want 1 x per week is voldoende. En bejaarden krijgen misschien vaker een nieuw bloemetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij doen de orchideeën het ook altijd goed.
Zoals de meeste al hebben aangegeven, een keer per week een heel klein beetje water.
Als na verloop van tijd alle bloemen er af zijn gevallen, snij je met een scherp mesje de kale steel boven het eerste 'oogje' af.
Zet dan de plant op een koelere plaats (slaapkamer) en verwaarloos hem dan een beetje, door dan maar eens in de 3 á 4 weken een beetje water te geven.
Zo gauw er zich weer knopjes vormen ( duurt wel een tijdje ) zet je hem weer terug in de huiskamer.
Dit doe ik regelmatig en hij bloeit dan nog weelderiger als voorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze nou verzorgd zo als alle voorgaande mensen aan geven, dan komt het best in orde met je orchideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze het zo verschrikkelijk warm hebben in huis en daar zijn die bloemetjes gek op