Mijn vijgenboom gaf een rijkelijke 2e vruchtafzetting in juli/augustus, maar wederom vallen de vruchtjes eraf?Blijft dat zo?

Ik weet het, het is herfst, maar toch..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Bij mijn weten vallen vruchten van een boom als ze echt overrijp zijn.
Misschien een domme vraag, maar je weet dat gedroogde vijgen zoals je ze op de supermarkt koopt er anders uitzien dan dezelfde vruchten als ze gewoon rijp zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerst voorjaarsbloei waren 11 echte vruchtjes die allemaal nog groen uitvielen; de tweede bloei zeker een honderdtal vruchtjes die nu nog groen zijn, +/- 3 cm groot en ook beginnen uit te vallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten zijn verse vijgen toch ook groen van kleur?
itsme
14 jaar geleden
Nee verse vijgen worden helemaal bruin bij het rijpen. Maar die hebben ruim 30graden Celsius nodig gedurende langere tijd om lekker rijp te worden.
Hm.. Ik weet niet welke soort je hebt. Je weet dat niet alle vijgen geschikt zijn voor onze regio? Vijgen uit mediterraan gebied zijn niet echt vorstbestendig, en zullen niet tot vruchtzetting komen, omdat de sluipwespen die voor bevruchting van de bloem nodig zijn, niet hier voorkomen. (De bloem is een gesloten bloem, en is, net zoals de vrucht zelf, een groene 'knop'.

Moderne cultivars kunnen wel goed tot rijpe vruichten komen in ons klimaat & geografische regio.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een zeer groeizaam voorjaar en zomer is er daarna een extreme droogte geweest, veel planten en bomen lieten daarom hun blad vroegtijdig vallen , ook bessen en andere vruchten kunnen dat overkomen.