Effies boom Drents of Nederlands ?

In drenthe hadden wij vroeger een effies boom. hieraan kwamen kleine eetbare pruimen. wie kent deze boom en wat is de goede benaming ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Het beste antwoord

In het oosten van ons land en in oost Belgie en luxenburg zie je veel wilde pruimen.
Dezen zijn rood of geel, zijn erg klein, maar zeer goed te eten.
Veel mensen weten totaal niet dat ze eetbaar zijn.
Ook uitstekend voor jam.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijna zeker is het de kroosjespruim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pruimen worden inderdaad in het Drents "effies" genoemd. Wat jullie hadden is dus een pruimenboom.

Toegevoegd na 16 minuten:
Wat voor pruimenboom, daar heb ik een vraag voor uitgezet op een groenten- en fruitforum. Als ik daar een antwoord op krijg, dan laat ik het je weten!

Toegevoegd na 1 dag:
Eerste antwoord is binnen en er wordt inderdaad gezegd dat dit waarschijnlijk kwetsen zijn:

"Waarschijnlijk worden daarmee 'kwetsen' aangeduid."

Wordt verder niet onderbouwd. Dat is dan weer jammer.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie forumbericht: http://www.groeninfo.com/forum/bericht.php?berichtid=38681
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat het de pruniflora is,dat is een kruising tussen de meidoorn en de wilde pruim,deze vindt je met uitleg op mijn natuurblog !