Mag je zomaar bomen uit je eigen tuin kappen, of heb je daar een vergunning van de gemeente voor nodig?

Wij hebben op de oprit/parkeerplek voor ons huis 4 Catalpa bomen staan, die scheef groeien, waardoor de wortels de stenen omhoog brengen. Mag je deze zó verwijderen, of moet je hier toestemming van hebben van de gemeente?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie antwoorden! Alle antwoorden zijn goed, dus ik kon niet echt een beste antwoord kiezen. We hebben het nagevraagd bij de gemeente en kunnen gewoon kappen, aangezien het vrij kleine bomen zijn die ook niet zeldzaam of beschermd zijn zoals de Kastanje en de Eik. Dus we gaan ons lekker afreageren met de kettingzaag!!

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie antwoorden! Alle antwoorden zijn goed, dus ik kon niet echt een beste antwoord kiezen. We hebben het nagevraagd bij de gemeente en kunnen gewoon kappen, aangezien het vrij kleine bomen zijn die ook niet zeldzaam of beschermd zijn zoals de Kastanje en de Eik. Dus we gaan ons lekker afreageren met de kettingzaag!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die hebben we, helaas. Maar de bomen staan echt op onze oprit, dus niet gedeeld met hun ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen, weg is weg, ze kunnen je niet verplichten ze weer te plaatsen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook kunnen ze je verplichten een boete te betalen als je bomen zonder vergunning omkapt. Zelfs als ze op je eigen terrein staan dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle hijsa om een boom die je weg wil hebben! Het is toch je eigen boom, de gemeente heeft het al druk genoeg. Laat mensen gewoon een boom weghalen als ze dat willen

Het beste antwoord

dat is per gemeente verschillend,ook welke boom wel of niet mag gekapt worden.
Bij ons was het een wilde kers,moest met vergunning, 20 euro.
Bij mij ouders zelfde boom,andere gemeente ,konden ze gewoon doen.
Staat meestal ook een overzicht van op de site van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Voor zover ik weet, maar misschien is het gemeente afhankelijk, mag je bomen vergunningvrij kappen als ze niet dikker zijn dan 10cm. Bel voor de zekerheid je gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ze zijn ongeveer 1m70 hoog en 10 cm in omvang. Maar we gaan denk ik toch maar even het zekere voor het onzekere nemen en de gemeente bellen.
Of het per gemeente verschillend is weet ik niet,maar hier moet je een kapvergunning aanvragen als de boom hoger is als een bepaald aantal meter.

Het beste is om even op de gemeentelijke site van jouw gemeente te kijken want dit zal er zeker wel op staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat er niet op, we gaan bellen. Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan
Of je een kapvergunning nodig hebt, hangt van de grootte van de boom af, of de dikte van de stam op een bepaalde hoogte. De precieze regels verschillen per gemeente. Je zou dus even op de website van je gemeente moeten kijken.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen moeten bellen, Gemeente heeft dit overzicht helaas niet. Beetje jammer. Maar bedankt!
Nee bij ons mag het althans niet.
De man die moest extra een vergunning aan vragen.
En die was er niet blij mee.
Waar de gemeente geld voor kan vragen doen ze het dat is algemeen bekend.

Toegevoegd na 44 seconden:
Het was een grote walnotenboom.
12 jaar geleden
Gewoon doen en geen slapende (gemeente)honden wakker maken.

Destijds had ik 2 enorme dennenbomen in mijn tuin en die namen 's middags al het zonlicht op mijn terras weg. Een klusjesman wilde het hout graag hebben en heeft ze voor me omgezaagd. Er kraaide geen haan naar. Een paar jaar later hadden verscheidene achterburen last van de schaduw van 4 populieren aan de rand van mijn tuin en kwamen vragen of die weg mochten. Met z'n allen hebben we toen een bedrijf ingehuurd om ze om te zagen tot op ca. 1 meter van de grond maar toen kreeg ik de politie wel aan de deur die mij een boete wilde geven. Ik liet ze zien dat die bomen alweer uitliepen, dus de boete verviel.

Kijk, als je het vraagt en de gemeente zegt nee heb je een probleem. Als je het gewoon doet krijg je misschien een boete maar ben je wel mooi al van die bomen af.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit een boete gehad voor illegale kap?
zondag
12 jaar geleden
Zeker houthakker geweest. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boete lijkt me niet echt lekker, ik doe het liever op een legale manier. We hebben inmiddels informatie opgevraagd bij de gemeente en we mogen gewoon kappen zonder vergunning (hebben het zwart op wit).
Dat staat in de APV, tenminste hier wel:
Voor gewone bomen met een stamomtrek < 65 cm en voor snelgroeiende bomen met een stamomtrek < 95 cm geldt een uitzondering.
Die mogen dus gewoon om en aangezien ik iets over 10 a 15 cm dik las, zal de omtrek zeker onder de 65 cm liggen.
Voor de zekerheid foto's nemen en een paar stammen bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben het ook gewoon gedaan zonder vergunning.
Bij ons nieuwe koophuis bleek de fluweelboom in de voortuin ondergronds een ware ravage aan te richten met de wortels (niet alleen onze bestrating maar ook bij de buren).
Die hebben we afgezaagd en de wortels eruit gesjord.
En in de achtertuin een idioot grote conifeer eruit gehaald die zonlicht tegenhield.

Al bijna een jaar geleden gedaan en nooit iemand (laat staan een haan) naar gekraaid ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag hem gewoon kappen geen soort die in Nederland beschermt is.Zoals de kastanje en bv eik die mag je niet zomaar kappen .Deze wel wel zonde want wel mooi .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook zonde, maar mijn moeder wil het graag, want de wortels komen nu naar boven en ik breek vaak bijna mijn nek omdat ik over een steen struikel die boven de grond is komen te liggen. Ook niet handig. Misschien dat we er 1 of 2 verplaatsen naar de achtertuin. Dank!
iedere gemeente heeft zijn eigen verorderingen.
volgens mij moet je een kap vergunning aanvragen.
er is minimaal een meldingsplicht