Wat doe ik in de winter met mijn compostbak?

Ik heb dit jaar voor het eerst een (kleine) compostbak
Ik heb er door omstandigheden nu een paar weken bijna niks ingegooid en vraag me af hoe het nu verder gaat nu het kouder wordt.

Gaat het composteren gewoon door?
Kan ik alles in die bak laten zitten (de bovenste laag is zeker nog geen compost).

Of moet ik er toch een deel uithalen

12 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Antwoorden (8)

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je die gewoon moet laten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niets aan doen,het composteren gaat gewoon (iets langzamer ) door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gooiden de hele winter door gewoon alle groen, etensresten e.d. in de compostbak.
Groente, fruitschillen, overgebleven sla, verlepte bloemen, alles kiepten wij in die bak.
Dat kun je in de winter toch gewoon blijven doen?

http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/achtertuin/hoe-composteer-ik-afval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel mogelijk afschermen tegen de kou; wij hebben een bak met een schuif winter- /zomerstand in de deksel. Het composteren levert warme op; en als je het goed beschut gaat het gewoon door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is, gaat het in de bak broeien, het kan zelfs heel heet worden (tot 70 graden!). Dan maakt kou van buiten niet erg veel uit.
Is het proces nog niet op gang gekomen, dan is er iets niet goed gegaan - een verkeerde opbouw, te weinig lucht of teveel dan wel te weinig vocht.
Je zou de boel kunnen omroeren, om te kijken hoe het binnenste eruit ziet. Helpt dat niet, dan moet je nog eens goed bekijken wat het probleem is (zie voor algemene aanwijzingen hier: http://ruudendiana.webs.com/compostmaken.htm ).
Je kunt gewoon doorgaan met verse aanvoer, maar als de basis goed is, zal het composteren veel sneller gaan.
Met te weinig vocht ben je waarschijnlijk vooral organisch materiaal aan het drogen, en dat kan bij kou door condens aan de randen gaan schimmelen - dat wil je niet.
Als het onderste deel van je compostbak al wel aan het verteren is, gaat het goed. Wil je het versnellen, dan zou je compostwormen kunnen toevoegen (halen bij iemand die al een bak heeft met wormen, of online bestellen bij bijvoorbeeld http://www.baitshop.nl/index.php?url=/compostwormen.php - wormen die je in een hengelsportzaak koopt zijn niet geschikt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef het gaat zeker broeien!! heb er mijn handen weleens aan gewarmd in een heel oude winter (stukkie omscheppen en handjes erboven) :)
Ikzelf gooi er nu een laagje afgestoken graszode bij.Dit vormt een laag zitten vaak wormen ed in.Verder doe ik er niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schep alles er uit en spit het onder de grond in je tuin. Houd de compostbak leeg tot het voorjaar en begin opnieuw. Ik heb een grote bak, al jaren en zo gaat het goed, ik schep er elk jaar een hoop goede compost uit. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon de natuur zijn gang laten gaan het komt wel goed.

Maar op letten met "etensresten" hoor, geen vlees en zo weinig mogelijk verwarmde etensresten. Dat hoord er niet bij.
Wat ook nog andere mensen doen in de winter is de compost afdekken en dit kan met een laag gras, oud tapiet, kranten papier , karton,...........
De bedoeling hier van is simpel de warmte blijft meer in de hoop en zet je afval vlugger om.
Nog een tip maar niet alleen voor de winter, hou je compostbak vochtig. Je kunt dit doel door er één emmer water(dus 11 liter) bij tevoegen. En hoe weet je nu dat dit compostbak droog is, als je dit compost wat open trekt en er lopen veeeeeeeeeeel mieren in rond dan is het te droog en is het hoog tijd er water aan toe tevoegen.