Ik zoek een struikachtige plant die ik in een blok van 2 meter hoog bij 40x40cm kan snoeien. Iemand een idee?

Liefst iets wat niet vol met spinnen en beestjes komt te zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedere struikachtige plant die je in model gaat knippen zal vol spinnen en beestjes komen.
Wel zal in de loop van jaren de struik steeds dichter worden en dan voor spinnen minder interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep.

Antwoorden (4)

Je zou hiervoor coniferen kunnen gebruiken. Maar, zolang het buiten staat kan je er wel vanuit gaan dat er beestjes in komen te zitten, wat voor plant je ook neerzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buxus---- duurt erg lang!!
Liguster----jaar of 4
Forsythia----jaar of drie

Eigenlijk alle bloemheesters die minstens twee meter worden en snel groeien.

Toegevoegd na 4 uur:
waarom koop je geen Juniperus virginiana skyrocket, dit is een zeer smalle conifeer die prachtig blauw-groen van kleur is en wintergroen.
En van nature zeer smal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ik direct aan dacht is een Goudiep (Ulmus Hollandica 'Wredei') die heeft mooi goudgeel
blad in de zomer,deze boom kun je ontzettend mooi in toom houden juist door snoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat misschien ook een optie is: een stevig frame maken van de grootte die je wilt, en dat laten begroeien met een klim- of leiplant.
Afhankelijk van de plek waar je 'm wilt hebben en verdere eisen bijvoorbeeld klimop (wintergroen, er zijn ook bonte varianten), wingerd (die verkleurt rood voor ie het blad verliest), of bruidssluier (groeit als een dolle, goed te snoeien, krijgt witte bloemtrosjes), of Duitse pijp of een klimroos, of een wintergroene kamperfoelie, of de bekende Clematis...
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.tuinen.nl/rubriek/188/Klimplanten

Spinnen en beestjes krijg je hoe dan ook. Voordeel is wel dat de spinnen waarschijnlijk de beestjes eten, en vogels plekken met beestjes als voederplek kunnen gebruiken.