Hoe houd ik mijn kleine vijvertje vorstvrij?

Ik heb een klein vijvertje en heb daarin een klein fonteintje staan. Geen vissen maar wel kikkers. De kikkers blijken in de vijver te overwinteren en daarom durf ik het fonteintje er niet uit te halen vanwege dat er anders geen lucht meer beneden in de vijver komt. Maar eigenlijk moet het fonteintje er uit omdat hij anders kan bevriezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.8K

Het beste antwoord

Er mag dus best ijs op de vijver liggen, het openhouden van een flink gat is voldoende.
U kunt daarvoor gebruik maken van speciale ijsvrijhouders, die in allerlei soorten verkrijgbaar zijn.
Maar om de vijver gedeeltelijk ijsvrij te houden kunt u het beste een of meer beluchtingssteentjes (bruissteentjes) in de vijver plaatsen die u aansluit op een luchtpompje.
Dit is een eenvoudige en goedkope manier om het geheel dichtvriezen van uw vijver tegen te gaan.
Dit komt omdat de luchtbelletjes het water bewegen met als bijkomende voordelen dat extra zuurstof in het water wordt gebracht en het teveel aan CO2 sneller wordt afgevoerd.
Breng de beluchtingssteentjes niet dieper aan dan ca. 20-40 cm onder het wateroppervlak.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met heel weinig moeite en geld kunt u ook zelf een prima ijsvrijhouder maken!

Klik op deze site:

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d132_dhz-ijsvrijhouder.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, dus ik moet naar intratuin. Gaat dit luchtpompje ook op stroom? zal wel. K ga wel kijken daar.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De diepte hangt wel ook van het weer af en de diepte van je vijver.Als je er kikkers in hebt dan willen die niet in de bubbels zitten dus 10cm is meestal genoeg.En gaat op stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig en heel simpel!

Andere antwoorden (5)

Misschien dat een luchtpompje erin leggen helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord.
Vorstvrij houden en een groot gat houden is niet direct noodzakelijk.

Het is van belang dat er een goede gaswisseling kan plaats vinden, de rottingsdampen van de bladeren en ander afval op de bodem van de vijver moeten uit het water kunnen ontsnappen.

Dit kan al als men een bundel riet of (lang) stro aan de zijkant tot van de vijver legt, het riet of stro dient ruim boven het water uit te steken en tot tenminste 75cm. diepte te komen.

Het water in de bundel stro of riet zal niet bevriezen n blijft een gas uitwisseling mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geheel mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stro gaat rotten in het water, dus meer moerasgas.
Riet werkt niet meer bij temperaturen beneden -5 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de temperatuur laag is valt het rotten ook mee. Hoe hoger de temperatuur hoe sneller iets zal rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle organische stoffen zullen in de winter ook onder het ijs gaan rotten!
Juist daar komt het methaangas vandaan, goed te zien in de soms wel duizenden luchtbelletjes in het ijs.
Bij mooi helder ijs, kan je dus heel goed zien, hoe het met de vijverbodem gesteld is, geen belletjes in het ijs--prima.
een beetje is verdacht en helemaal wit van de belletjes moet de vijver zo snel mogelijk helemaal leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit moet geloven kan ik mijn koelkast en vrieskist wel de deur uit doen. Ja op de bodem van een vijver met een diepte van meer dan 75cm. gaat het rottingsproces door, echter veel langzamer dan in de zomer, de hagedisjes, kikkers en alle ander dieren die daarin overwinteren zouden dan mee wegrotten.
Omdat dit mijn vak is, zal ik eens flink uitpakken omdat er zo veel onzin bestaat over dit probleem!
Iedere vijver zal bij strenge vorst uiteindelijk bevriezen.

je hebt een fonteintje, haal daar het spuitstuk van af en plaats je pompje een stukje onder water, zodat de uitstroom opening minstens iets onder water zit tot max 20 cm.
Door de waterverplaatsing van het pompje, komt het minder koude water van de bodem omhoog en zorgt voor een wakje.
Ook kan je een goed luchtpompje plaatsen, maar er is veel goedkope rommel op de markt, dus kies dan voor een goed b.v Rena Fluisterpomp.

Bij een temperatuur van -0 graden en -5 graden zal het ijs nog niet aan de kant vast zitten en kan het moerasgas onder het ijs weg.

Bij een temperatuur van beneden - 5 graden, vriest het ijs aan de vijverkant vast en kan het gas niet meer weg.
Kikkers stikken, gaan dood en rotten, dus nog meer gas, dan dode vissen,eerst de goudwinden, daarna de goudvissen nog later dode waterslakken, nog later alles dood!

Een ijsvrijhouder van tempex, helpt niet!!
beneden de -5 graden vriest het lelijke ding vast en werkt niet meer!!
Bij storm waait het ding de vijver uit.

Een ijsvrijhouder met een pompje er onder, helpt wel, maar je hebt al een pompje, dat werkt dus ook.

Een bos riet in je vijver helpt ook niet!!
Iedereen denkt dat riet holle pijpjes zijn waar de lucht door heen kan, maar in de rietstengels zitten ook 'knopen' die zijn dicht, vriest het harder dan -5 graden, ook dan vriest het ijs aan het riet vast en kan het gas niet weg.

Een wak maken lijkt heel simpel, maar bij - 5 of meer, is het wak al dicht voordat je binnen bent.

Het wak afdekken met een stuk dik tempex, helpt redelijk goed, moet je het wel met een steen vast leggen.

Een wak maken en er daarna een paar emmers water uit scheppen, zodat je een grote luchtbel onder het ijs krijgt werkt ook redelijk, zolang je ook dan het wak afdekt.

Een vijververwarming helpt prima, maar kost heel veel stroom, een luchtpompje maar 15 cent per dag!

Waarschuwing!
Sneeuw op het ijs is heel erg schadelijk, doordat de algen en waterplanten geen licht meer krijgen, dood gaan en gaan rotten, dat geeft weer moerasgas ( giftig)
Veeg het er af en is het ijs te dun, gooi er dan een emmer water over, dan wordt de sneeuw transparant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erg compleet, ik doe eigenlijk nooit wat aan mijn (grote) vijvers gedurende de winter. en als ze dichtvriezen; het zij zo. heb geen last van verstoring door rotten en ook geen sterfte onder de vissen. misschien heb ik gewoon geluk. maar in een kleine vijver zou ik een luchtpompje zetten, dat is betrouwbaarder als de pomp zonder opzetpijp. als het streng en langdurig vriest bevriest alles hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Ed, dit is een heel compleet verhaal!
Dank je! Ik ga gewoon een luchtpompje kopen, want de vijver is klein, en mijn pijpje komt niet onder water te staan. Ik kan jammergenoeg niet duim op stemmen, maar misschien doet iemand anders het nog een keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke - van mij. Met jou verhaal breng je zelfs het leven in de vijver in gevaar. Als je een pomp in een vijver laat draaien breng je het relatief warme water naar een koude zone, hierdoor zal het water sneller afkoelen en inderdaad de gehele vijver dicht vriezen. Het water onder in een poel of vijver blijft bij een normale Nederlandse winter net iets boven het vriespunt mede vanwege de rotting van afval op de bodem. Als riet en stro niet werkt hoe komt het dan dat in elke sloot die afgelopen winter geheel bevroren zijn geweest toch het leven niet is verdwenen? Lees dit ook maar is door: http://www.waterschildpad.info/tekst/contact_huisvesting_buitenvijver.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn, jouw informatie komt uit de boeken.
In alle vijvers met koikarpers draaien ook in de winter de pompen die het water via de filters weer terug laten lopen de vijver in.
Als je daar een handje vijverkalk bij gooit, dan zie je precies waar het water uit de filter heen stroomt, je zult dan zien, dat het via de bodem weer omhoog draait naar links of rechts.
Deze stroming neem het warme of koudere water van de bodem mee omhoog.
Zelfs een luchtpompje doet dit.
In een koikarpervijver pomp je de inhoud van de vijver per uur door de filter, dus zal door deze capaciteit van de pomp alle water in de vijver gemengd worden.
vanuit het grondwater/ bodem, warmt het water een beetje op, waardoor een koikarpervijver vrijwel nooit zal bevriezen.
En al zou de vijver geheel dicht vriezen, door het verpompte water blijft er ruim voldoende zuurstof in het water.
Ik weet dat er heel veel onjuiste informatie is over vijvers. Een sloot is een natuurlijke situatie met een bodem van zand/klei, vaak ook nog vol met boomwortels uit de buurt.
De sloot licht altijd wat dieper in het landschap en vooral onder of nabij bomen zal het riet en de slootkant zelf, vrijwel nooit geheel aan de kant vast vriezen.
Er is ook een optimaal biologisch evenwicht, totaal anders als in een kunstmatige vijver met folie er onder.
Maar in strenge winters met veel ijs en sneeuw, gaat het ook in de natuur helemaal mis, in de beruchte winter van 1965, zijn miljoenen vissen gestikt, maar ook in andere winter is dat gebeurd, dit komt door te veel rottend organisch materiaal, dus methaangas.
Op alle regeltjes bestaan er natuurlijk weer uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet ik met de schildpaddensite?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen dieren die in een vijver overwinteren? Een schildpad is net zo gevoelig voor vorst als een kikker, ze overwinteren beide exact hetzelfde. En nee mijn ervaringen komen niet uit een boek en als je even logisch nadenkt weet je dat een pomp warmer water vanaf de bodem brengt naar de vorstzone waar het weer afkoelt, dit kan nimmer goed zijn. Dat vissen gedood worden in strenge winters zoals de laatste winter, de winter van 1986 en van 1965 heeft niets te maken met gasuitwisseling. Deze vissen zijn allen vastgevroren geraakt, echter de amfibieën die in de bodem van de sloot overwinterde hebben geen schade opgelopen, gaat men zoals jij aanbeveelt het water op deze manier laten circuleren gaat het ook voor de amfibieën mis, en dat is de ervaring die ze bij de schildpadden op hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens geef je bij de reactie aan witte mus weer waarom het op de bodem warmer is. Het moerasgas ontstaat door het rottingsproces, iedereen weet dat erbij rotting warmte ontstaat, haal je dat kleine beetje warmte weg door de circulatie dood je de dieren die in die modderlaag zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn je gaat voorbij aan de duizenden vijvers met koikarpers waar de hele winter grote pompen in draaien.
We hebben hier ruim 40 visvijvers buiten vol vissen, waar de hele winter pompen in draaien en het gaat altijd goed.. In het rana park dat ook bij ons hoort, zitten honderden kikkers die keurig overwinteren, maar waar toch een grote pomp in draait.
Ook leven er 15 rood en geelwang schildpadden. Vissen zijn nog nooit vastgevroren( is een fabeltje) in het ijs, vissen zijn wel gestikt door het methaangas en zuurstofgebrek, hierna gaan ze rotten waarbij gassen ontstaan, daarna drijven ze omoog en komen tegen de onderkant van het ijs aan, bij het dikker worden van het ijs, zeggen de mensen ( jij dus ook) dat de kikkers en de vissen door de kou vastgevroren zijn. Maar kikkers en vissen zullen in de winter altijd de bodem opzoeken.
maar goed jij denkt het beter te weten en je wilt niet van mij leren, dus sluit je maar aan bij de massa die dat ook denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben blij dat jij jouw ervaring belangrijker vindt dan studies van RAVON, NBSV, Herpetofauna etc.etc. Jij beweert ook dat een kikker stikt door een tekort aan zuurstof, vraag ik jou hoe een kikker onder water kan ademhalen. Een kikker heeft longen geen kieuwen. Sluit je aan bij de meerderheid en ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kikker ademt door zijn huid, dat weet jij ook wel maar wil me resten.
Een waterschildpad doet dat via zijn anaalklieren.( heet misschien anders)
Er staat heel veel achterhaalde informatie op internet, jammer dat je het me niet wil laten uitleggen.
Dus niets wil leren.
Ik heb hier 40 jaar aan gewerkt.
maar goed ook veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe jij de biogene ontkalking van de vijver oplost en of je weet waarom dit ontstaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar als we over achterhaalde informatie hebben heb jij nu het toppunt bereikt. Slechts bij één schildpadden soort werd vermoed dat deze zuurstof kon opnemen via de anaalklieren, dat was de
Sternotherus, echter na goed onderzoek is gebleken dat, terwijl de schildpad onder water zit, met zijn tong lucht haalt van net boven het wateroppervlakte. Tijdens de winterslaap kan een schildpad geen zuurstof uit het water halen via de anaalklieren, deze zijn volledig afgeschermd door de staart en de achterpoten. De opname van zuurstof via de huid, ach dat doet een mens ook, echter is dat ruim onvoldoende, doordat de gehele stofwisseling stil ligt heeft het dier ook maar heel weinig zuurstof nodig, daarom kunnen ze (al 200miljoen jaar elke winter weer) in de rottende massa onder in de vijver overleven. Dat jou methode perfect kan zijn voor Koi-karpers en dat je daar 40 jaar in hebt gestoken om dit te bereiken ga en wil ik niet bestrijden. Jouw methode is wel funest voor reptielen en amfibieën, juist omdat ze verblijven in de rottende massa onder in de vijver. Overigens: Wat heeft een (vermoeddelijk) gebrek aan CO2 te maken met overwinteren van amfibieën in een vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schildpadden zaten de afgelopen winter 6 weken onder het ijs, dus zuurstof opnemen via hun tong boven water is onmogelijk.
We hebben in het park, de groene kikker, de bruine, de gewone pad, rugstreeppad, de kleine watersalamander, de japanse vuurbuiksalamander , de kamsalamander en de geel en roodwangschildpad, allen in goede gezondheid.
Dus zo funest is het dan toch niet, nee het gaat juist enorm goed!
De hagedissen zijn helaas in de loop van de jaren door de katten gevangen en zijn nu weg.
Verders stop ik deze zinloze discussie.
Je wilt lucht in het water houden zodat de kikkers kunnen overleven. Kikkers hebben tijdens overwinteren minder zuurstof nodig dan wanneer ze actief zijn.

Water bevriest bij 0 graden, zoals je weet.
Water dat in beweging is kan niet bevriezen. Dat weet je ook, als het goed is, en anders weet je dat nu.

Wil je een wak houden dan moet je dus op een bepaalde plaats het wateroppervlak in beweging houden.
Maakt niet uit hoe.

Is die beweging wat wild, dan vangt dat al snel zuurstof uit de lucht en neemt dat mee in het water.

Maak je de beweging TE wild dan wek je de kikkers.

Beetje stevig zuurstof-pompje werkt daarvoor tot nu toe het beste. Niet te diep leggen/hangen. 30 cm onder het wateroppervlak zou mooi zijn. Kikkers hebben dat 40 cm rustig water/modder. (Althans; kikkers hebben ongeveer 70 cm diep water nodig om veilig een Europees Nederlandse winter door te komen. (Een zuidamerikaans Nederlandse winter (Antillen) is alleen maar heerlijk voor kikkers)

Is het zo koud dat het wak bevriest, dan is het waarschijnlijk ook zo koud dat het rottingsproces vrijwel stil staat, en moerasgassen je dieren nauwelijks kunnen schaden.
Maar dat beredeneer ik met de natte vinger, en heb ik niet uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moerasgas gaat onder het ijs gewoon door, goed te zien aan de belletjes die invriezen in het ijs.
In moddersloten zie je vaak duizenden belletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kikkers zitten tijdens de winter niet in het water maar in de modderlaag onder het water. Een kikker is een koudbloedig dier, dat betekent dat bij lage temperaturen de kikker geen stofwisseling heeft, indien er geen stofwisseling is is het verbruik van zuurstof ook nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kikkers overwinteren op de bodem van een vijver, de eerste jaren is daar geen modder.
Ze zitten dan tussen de zuurstofplanten.
Modder in een vijver om de kikkers te laten overwinteren is dus ook totaal niet nodig.
Dit fabeltje is ontstaan, omdat in een sloot de kikkers overwinteren in de modder, heel logisch, op de slootbodem ligt modder, maar in een nieuw gegraven sloot, waar geen modder is, overwinteren de kikkers net zo goed.
In een dichtgevroren vijver, zonder wak, zonder luchtpompje en een laag modder dikker dan 5 cm. gaan groen kikkers als eerste dood, later ook de bruine kikkers, nog later de vissen.
Ik heb het honderden keren gezien.
Met het plaatsen van een luchtpompje, nooit geen probleem meer.
Om de kikkers hoef je je geen zorgen te maken zolang de vijverr maar niet dicht vriest. De fontein kun je erwel uithalen als de vijver niet niet al te groot is kun je piepschuim isolatie er ver heen leggen doe er wel een luchtpompje bij (Niet in het water) en als het kan zet het luchtpompje binnen in huis zodat er door het slangetje wat warmere lucht de vijver in stroomt dan gaat het wel goed.