Welke plant is geschikt om een muur mee weg te werken?

Mijn buren hebben een flinke uitbouw geplaatst en nu kijk in aan 1 kant tegen een flinke muur op. Als de verbouwing klaar is wil ik proberen de muur met mooie klimplanten, al dan niet in een pot of volle grond, weg te werken. Ik wil er geen hedera planten want die heb ik over de hele lengte van de andere kant al. Het gaat erom dat je in korte tijd de muur niet meer zal zien, vind dat nl geen gezicht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat er een mooie muurschildering op zetten door de plaatselijke graffitispuiter :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je ook doet moet je denk ik wel met de buren overleggen want sommige planten kunnen je muur aantasten

Het beste antwoord

Wingerd groeit heel rap de hele muur vol. Is wel bladverliezend, maar je krijgt een spectaculaire herfstverkleuring voor het blad valt. Afhankelijk van hoe de muur is, zul je misschien aan de randen moeten snoeien om te voorkomen dat ie ontsnapt naar de buren of naar muren waar ie niet gewenst is.
Er zijn meer wintergroene klim- en leiplanten dan alleen klimop, zie http://www.jacobsplant.nl/categorie.php?catid=64
Hier vind je vogelvriendelijke suggesties: http://www.vivara.nl/sub_category/id=58/planten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ook vooral voor je vogelvriendelijke tips!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen bedankt voor alle goede ideeen!!! Hier gaat het zeker mee lukken!!!!!! Dankjulliewel!!

Andere antwoorden (8)

bruidssluier gaat heel snel, maar ben bang dat je buren daar niet zo blij mee zullen zijn op den duur, want die gaat echt overal doorheen, het kleinste scheurtje is voldoende om verder te woekeren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hadden zij maar geen uitbouw moeten nemen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar een bruidsluier wordt kaal van onder, het is typisch een plant voor een pergola o.i.d.
Oke...ik geef u geen advies over welke plant geschikt is maar ik wilde (ongevraagd) meedenken over een andere creatieve oplossing. Is het geen idee om de muur te verven in een rustige kleur en hier allemaal spiegels aan op te hangen? in willekeurige volgorde met daartussen enkele bakjes met plantjes erin?

Maar goed...U zou ook voor een vuurdoorn kunnen gaan. Groeit redelijk snel en oogt ook in de winter leuk. Heb hieronder een site waar wat meer informatie staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus toch wel advies over een plant! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha kon het niet laten..
Klim op, Clematus, blauwe regen (dat groeit niet snel, maar het is wel heel mooi). Ik heb een link bijgevoegd met nog meer soorten! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk had je er bij moeten zetten of het een zuidmuur is of niet.
zo ja, dan zou ik voor passiebloem gaan.
groeit geweldig, en bloeit nog mooier.
wel de eerste winters wat beschermen tegen felle vorst.

bij een noordmuur zou je aan lonicera kunnen denken, of klimhortensia.
Rieneke1
12 jaar geleden
Als er zon op die muur komt raad ik het volgende aan: zet er een paar vlinderstruiken voor. Dat zijn geen klimplanten maar ze groeien als kool, worden zo'n 2.50 tot 3 m hoog, hebben prachtige bloemen (ze zijn in verschillende kleuren te krijgen) en blijven groen als de winter niet al te koud is.
12 jaar geleden
De wintergroene japanse kamperfoelie is een zeer makkelijke groeier.
Hij bloeit vanaf het einde voorjaar tot nu!!( ruikt lekker)
Bevestig een ijzeren bouwmat ( betonijzer) tegen de muur, dan kan je deze plant lekker langs laten klimmen.
Het voordeel van deze kamperfoelie is dat hij tot aan de grond met blad zit, wat de meeste ander klimplanten beslist niet doen en hij groeit in de zon en in de schaduw.
Het is een windende plant, dus geen zuignapjes op de muur van de buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie plant en geen omkijken meer naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ,erg makkelijk en geen meeldauw of luizen er in zoals bij de andere kamperfoelie's!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, geweldige plant, heeft hier ook een plekje in de tuin, +
Passieflora, een plant met prachtige bloemen. Neem dan wel 1 die een aantal graden vorst kan verdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wilde wingerd