Zitten er momenteel nog bepaalde pollen in de lucht?

Heb de laatste tijd last van prikkelende ogen. Typerend voor allergie verschijnsel. Echter zonder niesen en een loopneus.
Welke bomen/pollen zijn er momenteel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Het laatste bericht van pollennieuws.nl, d.d. 13 oktober jl.:

De hoeveelheid pollen wordt nu langzaam maar zeker steeds kleiner. Bovendien heeft de neerslag van de laatste dagen de lucht schoon gewassen.

Het aantal mensen dat nog last kan hebben van hooikoortsachtige klachten veroorzaakt door plantenpollen wordt ook steeds kleiner. Het aantal planten dat pollen in de lucht brengt neemt verder af, de natuur gaat in herfst- en winterrust.

Schimmelsporen kunnen wel nog in de lucht voorkomen, maar dat zal minder worden, zodra de temperaturen 's nachts in de buurt van het vriespunt gaan komen. Schimmelsporen, onder meer afkomstig van paddestoelen, kunnen in dit jaargetijde nog hooikoortsachtige klachten veroorzaken. Soms komen meer dan duizend sporen voor per m3 lucht. Sporen van schimmels zijn kleiner dan pollen (minder dan 10 micrometer) en kunnen daardoor dieper in de luchtwegen doordringen.

Dit is het laatste pollenjournaal van dit seizoen. Alleen als daar aanleiding toe is zal er nog een pollenjournaal verschijnen. In ieder geval meldt Pollennieuws zich weer zodra de eerste Hazelaars en Elzen bloeien, dat kan op zijn vroegst in december zijn in afhankelijkheid van de weersomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja zoals je in de link kan zien, zijn er nog pollen van kruiden in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Hedera ( klimop) bloeit op het ogenblik, verder bloeit er nog nauwelijk nog iets.
Wel de asters, maar ik dacht dat die geen kwaad konden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk niet alleen aan pollen, maar ook aan huismijt e.d..kan dit veroorzaken. Daar heb je nu meer last van omdat door de kou de ramen minder open staan.
Mij helpt druppelen met Weleda ogentroost druppels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel siergras soorten bloeien nu en is erg in nu,misschien heb je daar ook last van.Heb hier erg veel in bloei staan nu en mijn broer erg allergisch komt nu even niet op bezoek helaas.Misschien hebben mensen bij je in de buurt ze in de tuin en hebt daarom last.