moet je nu ook je planten in je vijver snoeien?

Heb er lelie instaan ik weet dat je die niet helemaal kort moet knippen een beetje stengel overhouden zodat de plant niet wegrot.Maar de rest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt hippo,heb de zijtuin er nu op staan een klein stukje.Waarom hier op deze site trouwens geen tips!! bv de voortuin hier lang een drama of het ging dood of 3 meter de lucht in.Heb er lang over na gedacht hoe en wat maar ben nu erg tevreden en hoef er bijna niets meer aan te doen

Het beste antwoord

Als de planten te groot zijn geworden of lelijk kun je hem rustig snoeien.
Zelf hark ik de plant naar me toe en met een scherpe snoeischaar verwijder ik alle lelijke en teveel aan bladeren eraf.
Ik knip blad en stengel zover mogelijk terug zonder de wortels te beschadigen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je wilt is hij helemaal te snoeien, alleen de wortelstok overleefd de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk wel aan de folie is me een keer gebeurt.Bedankt voor het antwoord.Heb echt geen strakke tuin/vijver maar de bladeren die ik niet mooi meer vind en waar ik bij kan gaan eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat doe ik ook, het teveel en het lelijke.
Succes ermee, het is een rotklus maar de boel wordt er mooier van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat een rotklus is stofzuigen/afwassen.De tuin/vijver je krijgt vieze handen heerlijk of ze worden nat tot de oksels .Lekker buiten in de tuin als het even kan ben ik er ook al regent het of harde wind.Hobby he!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha,ha, heel herkenbaar, die tic heb ik ook.
Mijn tuin is ca. 25m. breed en 100m. lang.
Naast de tuin moet ik ook nog 1x per jaar alle sloten rondom handmatig uitharken en wa zitten onder de eikenbomen.
Onderstaande Ed heeft hem al eens bekeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wa= want.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet hoe groot mijn tuin is,weet wel altijd iets te doen.Heb hier gelukkig geen sloten lopen en weinig bomen.De vijver ik heb 1grote met vissen erin geen pomp ed puur natuur en gelukkig nooit problemen behalve dat mijn windes eruit moesten werden echt te groot wel met pijn in mijn hart weg gedaan maar hebben een mooi plekje erg grote vijver nu.Verder nog 4 kleine vijvertjes waar alleen planten in staan en alle beesten die er komen kijken.Heb veel siergras erg hip ineens en steeds iets wat opvalt of bloeit met de tijd van het jaar.Kijk daarna lezer zo heb je niet in 1 keer alles in bloei bv zomer maar steeds iets.Natuurlijk niet 1 plantje ik zet altijd een paar bij mekaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je mijn Avatar gezien, die is in mijn tuin gemaakt.
Ik zal hem zo even veranderen in mijn bloemenheuvel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn voortuintje staat erop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi giweda!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou jouw tuin mag er ook zijn, hij is wel wat verzorgder dan de mijne, maar ja die is ook zoooo groot, niet bij te houden. Maar hoeft ook niet want ik woon in een buitengegied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan we weer, zucht; buitengebied!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stukje zijtuin met klein vijvertje een bak met vijverplanten.En buitengebied zucht?Is toch het mooiste waar je kan wonen.Maar heeft zijn voor en nadelen.Ik woon dus ook niet in de stad maar in een klein dorpje vlak bij de waddenzee.Kan de vuurtoren van Ameland zien in de zomer als het donker is .Heeft wel wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OOOOOOOOOOOoh het Waddengebied, prachtig, wij hebben hier heide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!!

Andere antwoorden (1)

Stel je zal nu niets meer doen voor het voorjaar is, dan is er niets aan de hand!!
Voor veel vijverplanten is het juist belangrijk, dat het oude groen er aan blijft, ze komen daardoor beter de winter door.
De waterlelie zal zijn blad gaan verliezen na het eerste laagje ijs, trek dan even met de hark de rotte bladeren weg.
verders wacht je gewoon het vroege voorjaar af en als de planten beginnen uit te lopen, dan knip je alle lelijke bladeren en stengels weg, dan mag het weer voorjaar worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die bladeren van snoekkruid en lelie toch wel weghalen.Gaat toch rotten in de vijver?Heb trouwens gelezen dat de lelie niet te kort moet anders water in de stengels van afgeknipt blad en dan heeft de plant een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ja, er zijn zoveel van die verhalen die niet kloppen.
heb hier een waterplantenkwekerij, waar we ook waterlelie's kweken, die we nooit afknippen voor de winter, alle blad bevriest en verrot, maar verders gebeurt er niets, gedurende de winter maken de planten nieuw onderwaterbladeren de ene soort meer dan de ander.
En in het voorjaar komt alles weer boven, al jaren lang.
het zelfde met snoekkruid, pas in het voorjaar gaan we alles wat bruin is af knippen.
In een vijver mag best rottend materiaal aanwezig zijn tot een dikte van 5 a 6 cm.
is zelfs heel goed voor het water.
Aleen rottend boomblad is vaak erg slecht( moerasgas)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ehh ,eet en slaap je wel eens je bent overal op deze site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
valt wel mee, hoor, wel ben ik hier vrijwel iedere avond mee bezig en overdag als ik even binnen ben kijk ik nog even.
maar ik hoef niets op te zoeken, het zijn allemaal mijn eigen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet echt niet alles maar als er een vraag is en ik weet een beetje of helemaal hoe het zit dan geef ik natuurlijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enigste wat ik soms opzoek, of ik het juist heb, meer niet.