Mijn dochter woont in Australië. Nu heeft ze gevraagd of ik bloembollen wil opsturen, mag dat en hoe moet ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Antwoorden (6)

Volgens mij mag geen planten,bloembollen,zaden e.d. invoeren in Australie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEE ik ook niet!
Je mag dat echt niet invoeren ze zijn er erg streng op omdat het de inheemse flora kan besmetten met evt ziektes en er staat een behoorlijk hoge boete op van enkele honderden dollars!
Nee dat mag niet, of je moet het vantevoren aangeven. In Australie zijn ze daar heel streng op, ik zie dit vaak op het tv programma Border Security. Ik denk dat je het beste even kan kijken op de site van de douane of je er daar iets over kan vinden of anders even contact met ze opnemen, want ik denk dat je daar dan speciale formulieren voor bij nodig bent, ALS het uberhaupt al mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals aangeven door de andere posters, je mag het niet opsturen. In de bronvermelding de pagina waar op staat wat niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Australië is een extreem moeilijk land om planten, zaden, vruchten enz. in te voeren.
Maar er zijn hier natuurlijk exportbedrijven die alles van de voren laten keuren, ontsmetten enz.
Deze mogen wel bloembollen invoeren in dat land.
Komt er nog een probleem bij: bloembollen worden in ons land nu geplant, om in het voorjaar te kunnen bloeien.
Echter in Australië is het nu al voorjaar!
De minder warme/ koele/ koude perioden is er al voorbij.
Maar dat hebben bollen juist nodig om te kunnen bloeien.
Toch is ook hier een oplossing voor, deze bollen die naar Australië gaan, krijgen hier een temperatuur behandeling, zodat ze als het ware al een kunstmatige winter gehad hebben, of hun ontwikkeling wordt juist vertraagd zodat je deze bollen in de Australische herfst kan planten.
Deze speciaal geprepareerde bloembollen zijn in Australië gewoon te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten dat:
jammer dat niet op de gevaren wijst Ed, als voormalig 'down under' ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik wel aan gedacht, maar daar ging de vraag niet over, heb al iets toegevoegd dat de vraag niet was.
Weet wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook weer waar. ben het plusje (wéér) vergeten.... met vertraging dus (ach, het is tenslotte zondag) ;)
Ik heb een kennis in Canada wonen. Zij is juist gek op onze Nederlandse tulpen en ik nam ze dan ook altijd mee als ik op bezoek ging. Canada is ook altijd moeilijk geweest met invoer van bloemen en landbouwartikelen, maar ik kocht altijd op de luchthaven Schiphol de bollen die speciaal voor de toeristen werden aangeboden. Dit waren goedgekeurde bollen die zonder problemen konden worden uitgevoerd omdat ze een speciaal keurmerk hiervoor hadden. Je kunt ze daar gewoon kopen en ze kunnen zonder problemen meegenomen worden.
Ik denk dat goede kwekers ze ook wel met dit keurmerk voor export verkopen. Zonder dit keurmerk krijg je ze niet mee overzee.
amc
12 jaar geleden
nee, niet zomaar opsturen hoor!

omdat australie (vanwege zijn ligging) een flora en fauna heeft dat van andere landen is afgescheiden is het erg kwetsbaar voor ziekten/bacterien/schimmels die uitheemse planten/dieren over kunnen brengen.
het ecosysteem kan hierdoor bijzonder snel aangetast/uit evenwicht worden gebracht, met verstrekkende gevolgen.
het is gewoon te delicaat.

uitheemse goederen zijn hiertegen resistent, maar in australie kan het een ramp veroorzaken. (klinkt gedramatiseerd, maar dat is het niet)

juist hier is men zeer alert op bv met invoeren van kruiden, specerijen en andere goederen, dus ook bloembollen. (hier zitten ALTIJD o.a.schimmelsporen op)

veel mensen zijn op deze manier al van een koude kermis thuis gekomen door zulke 'onschuldige' dingen in te willen voeren. (al zijn het gedroogde tomaten bij wijze van spreken die in de handbagage zitten)
de boetes zijn ook niet gering (men dien op de hoogte te zijn, óf dit zelf aan te geven)

meer info via de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u meneer Ed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank mevr. Heul
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :))