Waar leeft een spin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huiswerk??
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat voor soort spin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt net zo goed vragen : Waar leeft een zoogdier ?
Dan zijn er in elk geval een stuk minder opties ;-) Er zijn een kleine 42.000 soorten spinnen, en slechts 5.500 soorten zoogdieren ;-) Beetje te breed gesteld dus.

Het beste antwoord

Waar ook ter wereld, als er op het land enige vorm van dierlijk leven aanwezig is, kan men er zeker van zijn dat daar ook spinnen voorkomen; spinnen behoren tot de meest voorkomende dieren.

De differentiatie van klimaten, microklimaten en milieus, brengt een grote verscheidenheid van spinnensoorten met zich mee. Er zijn op het ogenblik meer dan 27.250 verschillende soorten bekend, verdeeld over meer dan 50 families. Volgens schattingen zou het totaal aantal soorten rond de 50.000 kunnen liggen!

Buiten klimaat en milieu spelen microklimaat en micromilieu een belangrijke rol in het voorkomen van spinnen. Ieder klein milieu zoals een bos, een duin, een heideveld enz..., kan in een aantal woonlagen worden ingedeeld. Elke woonlaag heeft haar eigen soorten.

Men kan op grond hiervan een stratigrafische indeling maken: spinnen die IN de grond leven, spinnen die OP de grond leven, spinnen die op en tussen zeer lage begroeiing (mos e.d.) leven, spinnen die op lage struiken leven, spinnen die in hoger struikgewas leven en spinnen die zich op verticale vlakken (bv. boomstammen, muren) plegen op te houden.

Bij deze indelingen wordt uitgegaan van het feit dat spinnen landdieren zijn; nochtans geldt er één uitzondering: de waterspin, die in geheel Europa en Azië wordt aangetroffen in helder, schoon, niet-stromend water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bijna overal ter wereld komen spinnen voor. Dus dat betekent dat ze binnen, maar ook buiten kunnen leven. Het hangt van de soort spin af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinnen hebben zich over de gehele wereld verspreid en ontbreken alleen in permanent koude gebieden. De verschillende soorten zijn te vinden op alle continenten en komen als groep algemeen voor in alle landen van de wereld, dit in tegenstelling tot veel andere groepen van geleedpotige dieren.

De verspreiding van spinnen hangt vaak samen met een bepaalde familie, sommige groepen komen maar in een beperkt deel van de wereld voor. Vertegenwoordigers van een aantal spinnenfamilies zijn echter kosmopolitisch en komt overal ter wereld voor. Voorbeelden zijn de vogelspinnen die alleen in noordelijk Eurazië en midden en noordelijk Noord-Amerika ontbreken. De pantserzakspinnen komen vrijwel wereldwijd voor en hebben van alle spinnenfamilies een van de grootste verspreidingsgebieden.

Families die een beperkte verspreiding hebben zijn de Holarchaeidae die leven in Nieuw-Zeeland en Tasmanië en de Liphistiidae die enkel voorkomen in zuidoostelijk Azië en Japan.

Spinnen bezetten alle mogelijke niches en er zijn maar weinig gebieden waar geen spinnen te vinden zijn. De meeste spinnen leven in tropische, subtropische en gematigde streken maar ze kunnen ook in zeer droge, koele of juist hete biotopen worden gevonden. Spinnen leven in verschillende woestijnen en zelfs op de Mount Everest zijn door de Britse spinnenexpert Thomas Savory spinnen aangetroffen. Deze leefden op een hoogte van 6600 meter boven zeeniveau en bijna 1200 meter boven de plantengroei. Alleen in permanent koude gebieden zoals de polen en hoge bergtoppen kunnen spinnen zich niet handhaven.

Ook op sterk geïsoleerde plaatsen komen spinnen voor, zoals de afgelegen rotseilandjes Sint-Pieter-en-Sint-Paulusrotsen, die gelegen zijn tussen Afrika en Zuid-Amerika. Spinnen leven nooit in de zee maar er zijn enkele soorten die op het leven in het water zijn aangepast.
Menselijke bebouwing is voor een aantal spinnen zeer geschikt als habitat, zo zijn tuinen, parken en wegbermen voor vele soorten een goede leefomgeving. Spinnen die in grotten leven kunnen de onderaardse bouwsels
waarderen en zijn te vinden in spoortunnels, waterputten, rioleringen en mijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt van de soort af.
zo heeft een trechterspinnetje een web gemaakt in mijn vensterbank.
buiten onder een blad van m'n clematis zit een dikke kruisspin.
in een hoekje van de gang huist een trilspin.
je hebt dus spinnen die buiten leven, en spinnen die binnen leven.
verder denk ik dat er weinig plaatsen zijn op aarde waar geen spinnen voorkomen.
Rieneke1