Welke bomen laten hun bladeren niet vallen in de herfst?

ik ben gewoon nieuwsgierig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
27K

Antwoorden (7)

Naaldbomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naaldbomen houden hun naalden en blijven dus groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blaadjes van naaldbomen zijn de zg naalden of dennenaalden. Deze vallen wel degelijk af. Alleen niet allemaal tegelijk en daarom blijven naaldbomen in de winter groen. Een naald van de grove den zit ongeveer 5 jaar aan de boom vast.

Loofbomen verliezen hun blad in de winter om te voorkomen dan de bladeren te veel water verdampen. De bomen zouden dan de hele winter water met hun wortels moeten opzuigen en dat gaat bij harde koude wind en temperaturen onder nul niet. Ze verdampen het water door de huidmondjes in het blad. Dennenaalden zijn opgerold bij vorst en droogte en sluiten daardoor hun huidmondjes af, zodat de verdamping wordt tegengegaan.

Maar er zijn naaldbomen waarbij de naalden dat niet kunnen en die zijn wel kaal in de winter zoals de moerascypres en de lariks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Traditioneel kom je dan al snel uit bij coniferen, maar er zijn meer groenblijvers. Zo kunt u denken aan hulst, steeneik, prunus en verschillende rhododendronsoorten. Ze zijn geschikt voor het camoufleren van een ongewenst element of kunnen structuur aanbrengen in zowel een privétuin als de openbare ruimte. Sommige groenblijvende soorten worden als boom en als struik opgekweekt.
Natuurlijk ook naaldbomen. Dat zijn wel de bekendste.

voorbeelden van groenblijvende bomen:
Magnolia grandiflora 'Rubra' (Beverboom)
Prunus laur. 'Caucasica' (Laurier)
Photinea fraseri 'Red Robin' (Glansmispel)
Quercus Ilex. (Steeneik)
Ligustrum japonicum

Voorbeelden van groenblijvende heesters:
Rhododendron
Viburnum Pragense
Viburnum Rhytidophyllum
Viburnum tinus
Photinea fraseri 'Red Robin'
Prunus laur. 'Rotundifolia'
Prunus laur. 'Caucasica'
Prunus laur. 'Etna'

Vroeg of laat laar elke boom net als naaldbomen zijn bladeren vallen, maar bij een naaldbomenbos bijvoorbeeld, zie je de hele bodem bedekt liggen met bruine (afgevallen) naalden, maar wanneer ze die los laten, hebben ze alweer nieuwe, daardoor blijft de naaldboom groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel zo netjes om de bron er bij te zetten als je een tekst kopieert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.vdberk.nl/bomeninfo/groenblijvende-bomen-2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach sorry,Siska, vergeten. Bedankt voor je opmerking. Ik doe dit nog niet zo lang :-)... zal het niet weer vergeten.
Een olijfboom blijft ook groen in de winter,en laat zijn bladeren niet vallen.Tenzij een hele strenge winter maar komt weer goed in de zomer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurus nobilis 'Angustifolia' (laurier met smalle bladeren) is een cultivar van de laurier met groene, langwerpige bladeren. De aanduiding 'Angustifolia' verwijst naar het smalle, wilgevormige blad, evenals de aanduiding 'Salicifolia' in het synoniem: Laurus nobilis 'Salicifolia'.
De bladeren zijn te gebruiken in de keuken en in bloemstukken.
De plant behoudt 's winter en 's zomers zijn blad. Het is een sterke plant, die zowel in zon, als in de schaduw gedijt. De plant kan tot 100 jaar oud worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bomen zijn in 2 groepjes verdeelt: de loofbomen en de naaldbomen .de loofbomen verliezen hun bladeren in de winter. de naaldbomen( bv: de den, de spar......) doen dat niet.