Heg snoeien

Ik heb een heg in de tuin staan in welk seizoen kan ik die het beste snoeien en met welk gereedschap?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (11)

in de herfst is het beste aangezien hij dan als zijn kracht gaat verzamelen om de winter in te gaan en dus zit al zijn voeding in de stam. vandaar ook dat de blaadjes uitvallen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de lente kan en met een electrische heggenschaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juni & augustus, handmatige of elektrische heggenschaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ehh, wat voor een heg is het. Een conifeer of een buxus maakt wel wat uit. In principe snoei je als het groeiseizoen nog niet gestart is. (nu net te laat dus) Maar een buxus kan je altijd (vaker) snoeien als het maar niet te zonnig is terwijl coniferen het loodje kunnen leggen van te veel snoeien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een algemene regel dat je met het snoeien van de meeste hagen het best kunt wachten tot de langste dag van het jaar. Rond die tijd heeft de plant de sterkste groei gehad en op deze manier kan vaak volstaan worden met 1 snoeibeurt. Ook groeit de heg na het snoeien weer iets waardoor je een frisse groene kleur blijft houden.

Vóór de winter aanbreekt moeten de hagen weer een mooie vorm hebben en als ze te laat gesnoeid zijn zien ze er de hele winter houtig uit. Als er na een strenge winter bruine punten aan het blad komen kunnen die er in het voorjaar nog afgeknipt worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het moment van snoeien hangt af van het moment waarop de heg zijn knoppen vormt. Als je snoeit ná het vormen van de bladknoppen, zul je een seizoen lang met een heg zitten die slecht in het blad zit.
Ik zou even bij een tuincentrum vragen wanneer je jouw heg het beste snoeit. Of googlen, dat zou ook een uitkomst kunnen zijn.
Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tip: snoei eerst de zijkanten en vervolgens pas de bovenkant!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de gewone schaar vindt ik het beste
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit hangt af van de soort heg.
Een (elektrische)heggenschaar is hiervoor gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een doorsnee heg snoei je 3x per jaar
oktober november dan weer in het voorjaar als hij te ver uitloopt endan weer medio juli.
Eigenlijk kan je een heg altijd snoeien, let wel op dat de bovenkant altijd smaller is dan de onderkant. Wat betreft snoeischaren neem een handschaar dat is niet zo irritant voor de buren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn wel 200 soorten struiken die geschikt zijn voor hagen. Sommige moet je wel 3 keer per jaar snoeien/knippen maar er zijn er ook die je nooit hoeft te knippen! Waarschijnlijk bedoel je met heg gewoon Ligustrum. Die komt het meest voor. Andere soorten snoei je maar een of twee keer per jaar. Indien je gaat snoeien(heggenschaar natuurlijk) snoei dan nooit in de winter. Altijd snoeien in de groeiperioden Dan loop je geen risico. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook, zeker bij 200 soorten.