Welk onkruidbestrijdingsmiddel werkt het beste?

Na maanden continu schoffelen ben ik het zat. Blijkbaar is de bodem hier heel voedingsrijk want het onkruid staat binnen een paar dagen enkel hoog. Ik zoek een bestrijdingsmiddel dat makkelijk te gebruiken is en onkruid effectief uitroeit. Het liefst ook nog biologisch afbreekbaar en betaalbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roundup! Werkt perfect. Maar niet echt biologisch afbreekbaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom plant je geen bodembedekkers ben je er vanaf en staat ook nog mooi.Want gif gebruiken werkt even maar ze komen terug! Zijn er genoeg kijk maar eens op internet bodembedekkers ik weet wel een paar ooievaarsbek/loodkruid maar er zijn er nog veel meer.dus ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste onkruidbestrijdings middel is alle grond tussen de planten af te dekken met een dikke laag gemalen boomschors ( geen houtsnippers!)
Indien dik genoeg aangebracht, gaat het 5 tot 7 jaar mee!!!
Hierdoor heb je 98 % minder onkruid.
geen erosie meer van de grond, geen verdroging, geen dichtslaan van de grond, herstel van het ecosysteem, dus ook gezondere planten. Bronnen:
- 25 jaar eigen ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord staat nu bij de reacties, maar mijn antwoord is net zo goed als schoffelen, heet water, een brander, water van het aardappel koken.
Gemalen boomschors zorgt op een biologisch afbreekbare manier voor 98 % minder onkruid voor velen jaren, jammer van deze verkeerde inschatting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 cm dikke laag gemalen boomschors, doodt zelfs het gras waar het gazon uit bestaat, is dus zeker niet alleen maar preventief.ook kan het uitstekend over niet te hoog onkruid tussen planten en struiken.
Het is dus een echt onkruidbestrijdingsmiddel dat ook nog biologisch wordt afgebroken.

Het beste antwoord

schoffelen ziet er één dag goed uit, maar terwijl je de onkruiden van deze week uitschoffelt, schoffel je de zaadjes voor komende week naar boven.
Eens schoffelen is blijven schoffelen.

wat het beste helpt is bodembedekkers. Zorgen dat de grond bedekt is met planten die je wél wilt hebben.

Verder moet je onderscheid maken tussen eenjarige en vaste onkruiden. De eenjarige schoffel je zo weg, maar zijn met een week weer terug. de vaste schoffel je af, maar omdat je de wortel laat zitten groeien ze weer snel terug. de vaste moet je dus uitgraven. Daarna de eenjarigen gedurende een paar weken met de hand uittrekken zonder de grond om te woelen.

wat goed helpt en niet duur is en niet giftig is schoonmaakazijn. 32ct een literfles.

Maar stoppen met schoffelen is de beste manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ben ik het met jou eens:)".
Schoffelen is verplaatsen, uittrekken en bodembedekkers werkt beter.

Andere antwoorden (9)

Borax maar ik weet niet of je dat nog kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alhoewel ik er van gruwel gebruik ik op mijn werk in een zwembad soms round up.je kunt het bijna overal wel kopen bouwmarkten en groen centra ed.je moet het dan verdunnen met water en op het groen spuiten wat je weg wil hebben niet op zonnige of regenachtige dagen.het goedje komt via de bladeren in de wortel met gevolg dat de plant na ongeveer een week bruin word en dood gaat.je hebt afhankelijk van hoeveel je weg wilt hebben een plantenspuit of iets groters nodig.het werkt alleen niet op mossen maar verder spuit je er alles mee dood dus voorzichtigheid is wel aanteraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Round up is schadelijk voor het milieu, het is dan ook verboden om te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en daarom word er in huis aan huisbladen reçlame voor gemaakt en is het overal te koop?
Ga toch fietsen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als alles wat schadelijk voor het milleu is verboden zou zijn blijft er weinig over wat een flauwe kul die reaktie van jou.k ben helemaal geen voorstander van onkuidverdelgings giften integendeel maar wat jij beweert is pertinent niet waar kom in de zomer maar eens een dagje rond fietsen in het dorp waar ik woon dan lopen de kwekers over te spuiten en dan bedoel ik geen water
Steenuiltje
12 jaar geleden
Is round up ook schadelijk voor onze viervoetertjes?? Ivm het likken aan hun pootjes?? Weet jij dat Ipzy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat weet ik niet maar als ik nadenk lijkt mij zo dat iets dat planten dood maakt nooit gezond kan zijn voor andere levende wezens of ze nu twee vier zes of acht of meer voeten hebben wat ook de grote reden is dat ik er van gruwel en het prive niet gebruik ik heb ook katten en een hond in de tuin lopen waarin ook heel veel vogels ed leven redenen genoeg om niet de boel dood te gaan lopen spuiten.maar goed ik ben wat van je vraag afgedwaald.Maar waarom vraag je mij dat eigenlijk?
Steenuiltje
12 jaar geleden
Dat vraag ik aan jou omdat jij dit spul aanbeveelt. Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat jij dit hebt gebruikt/ weet hoe dit werkt, dus vandaar deze vraag aan jou. Als jij je in het middel hebt verdiept weet je vaak ook wel aan wie het nog meer schade kan toebrengen dan aan planten.
Onkruid kun je het beste met wortel en tak verwijderen, dus niet schoffelen maar voorzichtig uittrekken, omdat het anders steeds weer terugkomt. Met schoffelen kun je door de wortels van het onkruid steken en blijft het weer aangroeien.
Bestrijdingsmiddelen zullen ook je goede planten aantasten en dat wil je natuurlijk niet.
Eerst het onrkuid met de hand verwijderen en daarna schoffelen en je tuin ziet er weer mooi uit. Natuurlijk zul je dit steeds moeten herhalen, want onkruid blijf je, ondanks al je pogingen om het te bestrijden, toch houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een brander.

Onkruid brander kits verkopen ze in de bouwmarkt en het tuincentrum, maar zeker als je groter oppervlakte moet gaan doen zou ik een echte gasfles nemen en een dakbrander.
Een flinke gasfles met propaan kost 50 euro waarvan de helft statiegeld is.
Een dakbrander kost ongeveer hetzelfde.

Een groot voordeel is dat je geen gif gebruikt.

gebruik:
het onkruid verwarmen, niet helemaal verbranden. De cellen knappen en de plant droogt met wortel en al uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, die laatste zin, dat deed ik dus verkeerd. Ik brande ze tot as, heeft mij heel wat bussen propaan gekost... En groeide na een week of wat eigenwijs weer terug. Plus voor deze tip. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit gewoon een verfafbrander gebruikt. Gaat ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verfafbrander werkt ook prima, ligt er vooral aan hoe groot de tuin is.
Keukenzout werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon schoonmaakazijn over de plant gieten, heeft ook een goed effect maar niet zo goed als onkruid plukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het water van de aardappels na het koken bewaren tot de spuit fles vol is dan spuiten of gieten helpt ook tegen mos ,dit niet verdunnen met water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste middel om onkruid te bestrijden zonder vergif is een schoffel. Als dan het onkruid is verdwenen dan kun je als er anders niets groeit met een brander het opkomende onkruid het makkelijkste weg houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeggen met zapper, bofix of casoron als je dat nog vindt want ik denk dat casoron uit de handel genomen is