Mag je een schuur in de tuin van je koophuis verwijderen zonder een vergunning aan te vragen?

Heb een discussie met een vriend. Die stelt dat als een huis jouw eigendom is je ook mag bepalen wat er met de dingen gebeurt die in je tuin staan (stel schuur vorige bewoner). Hij stelt dat dat dan van jou is en dat je dit soort dingen altijd mag verwijderen. Omdat dat immers jouw eigendom is. Volgens die vriend hoef je dan niets aan te vragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
32.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe groot het is en of het aan het huis vast staat

Antwoorden (5)

Het is er van afhankelijk of die schuur een wezenlijk onderdeel van de aanbliok van jouw perceel maakt, en of deze constructief aan jouw huis verbonden is. vb:

De vorige bewoners hebben bij de bouwmarkt een schuurtje gekocht, welke achter het huis in je tuin staat. Deze mag je zo weer weg halen

De architect heeft in elke voortuin een schuur met de woning mee laten bouwen. Deze mag je niet zomaar verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja da's waar. Je mag 'm wel zonder vergunning verwijderen maar je hebt wel een vergunning nodig om er een neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even op https://www.omgevingsloket.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Min is niet van mij. Ik boycot die idioterie voor verkeerde antwoorden. Een mens kan altijd bij leren wat mij betreft.)
Als je de grond gewoon heb afgekocht mag je ermee doen wt je wil zolang je maar wel en vergunning aanvraagt als je iets erop gaat Bouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende factoren, o.a hoeveel afval die vrijkomt.
meer dan 10 kuub, of asbest: vergunning nodig.
In onderstaande link meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden een behoorlijke schuur cq garage en zaten -volgens de gemeente- over die 10 kuub.
Je kan er over discussiëren over hoe die 10 kuub bepaald moet worden natuurlijk. Het volume van de muren, daken en fundering op het moment dat het nog een ordentelijke schuur is (niet de inhoud van schuur dus) of op het moment dat het gesloopt op een bult ligt.
Ik bedoelde ook meer dat het soort bouwwerk niet doorslaggevend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Jelle, het woord "schuur" geeft geen maat aan. In landelijk gebied, waar ik momenteel woon, zijn schuren met een grond oppervlak van 120 vierkante meter. Particulier eigendom. Betonnen vloer. Stenen wanden. Dakpannen en deels eternit platen . Daarbij komt dat in de vraag niet is aangegeven of het hier gaat om een particulier eigendom of een bedrijfs eigendom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jvm geeft een uitstekend antwoord. Zijn of haar link checken was een goed idee geweest alvorens minnetjes uit te delen. Van mij een compensatie plus. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@witteMus en jelle: dat is qua formaat idd bijna mijn oude schuur.
En dank voor de plus, ik snap ook niet waarom ik minnetjes krijg.
En die staat gewoon bij mijn koopwoning, geen boerderij, maar wel weer landelijk gebied.
Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van perceptie: ik vat "schuurtje" heel anders op dan iemand met een blikken bouwmarkt schuurtje op 50m2 grond...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jvm :-) Dat is hier wel vaker een punt. De belevingswereld van waaruit de vragen gesteld worden. Jelle, ik weet dat jij er uitleg bij geeft als je een min geeft. 't Was voor die anonieme gevers.
Het korte antwoord is: Doe daarvoor de online omgevingsvergunning check van de overheid zelf, op https://www.omgevingsloket.nl/

Daar zijn heel veel voorwaarden aan verbonden, is afhankelijk van of je de klus als particulier doet of dat je een bedrijf het laat doen, en is ook nog eens per gemeente verschillend.

In het algemeen kun je de volgende voorwaarden tegen komen:
Is de schuur (deel van) een monument ? Of van een beschermd dorpsgezicht ? Is het een tijdelijke schuur geweest ? Hoeveel afval komt er bij vrij ? Zit er asbest in ? Hebben er beschermde diersoorten, zoals uilen en gierzwaluwen, hun nesten in of op ? Wat zegt het bestemmingsplan van uw gemeente over het slopen van deze schuur ? Was het bij de bouw al een vergunningsvrij bouwwerk ?

Dus ik denk dat jullie nog heel lang verder kunnen praten hier over :-)

Wat je ook kunt doen is zelf de check doen om te zien of je hiervoor een vergunning nodig hebt.
Daarvoor moet postcode en huisnummer gegeven worden.
https://www.omgevingsloket.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk, maar zoals het goede regelgeving in NL betaamt: vol met mitsen en maren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep. Voordeel is dat alle mitsen en maren in de online vragenlijst verwerkt zijn. Hoeft alleen nog sommige zaken bij de gemeente na te vragen. En toch heb je nog kans dat je vriend gelijk heeft.
Of jij . :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vriend zal in bepaalde situaties gelijk hebben (ja, je mag het weghalen) Maar dat zal nooit zijn "omdat het van jou is, mag je doen wat je wil" En eigenlijk is dat de basis van de vraag. Je zal toch bij de gemeente werken en dit soort regels moeten snappen en erger nog: uit kunnen leggen. ;-)