Wat zijn dit voor tomaten, en kan ik die volgend jaar zaaien?

Ze zaten dit voorjaar tussen de gewone tomatenplantjes die ik had gekocht. In het begin dacht ik dat het paprikaatjes waren, maar het zijn echt tomaten. Ik heb een slecht tomatenjaar gehad en van deze waren steeds de onderkant al rot voordat ik ze kon oogsten. Maar een paar zijn er wel goed gebleven en smaakten erg lekker. Deze op de foto heb ik bewaard voor zaadjes voor volgend jaar.

Vraag is dus: wat zijn dit voor tomaten, en kan ik inderdaad hier de zaadjes van bewaren voor volgend jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dit zijn Roma-tomaten. Ze worden ook vaak, ten onrechte, pomodori-tomaten genoemd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je de zaadjes goed droogt, zou je er volgend jaar weer tomatenplanten uit moeten kunnen krijgen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij is ook de hele tomaten-oogst mislukt, ik denk dat het gewoon aan het vocht ligt. Ik denk trouwens dat dit mini-roma tomaatjes zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meerdere types tomatenplanten hebt staan, kunnen ze ook kruisen, en dan krijg je uit zaad volgend jaar misschien weer iets heel anders.

Andere antwoorden (5)

Als je de zaadjes hebt kun je het gewoon proberen. Volgens mij zijn het pomodori's, een stuk steviger dan de gewone tomaat
12 jaar geleden
Als je de zaden van deze pomodori's goed droogt, kun je ze in het voorjaar weer zaaien. Ik heb ze dit jaar ook gehad, meer ik heb de plantjes in het voorjaar gekocht bij Intratuin.

Toegevoegd na 59 seconden:
meer moet natuurlijk maar zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn zo dun want waarschijnlijk hebben deze tomaten te wijnig water gehad en ze zijn zo rot omdat er insecten aan gezeten hebben ('_')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is één van de verschillende soorten Roma tomaten. Je kan de zaadjes bewaren en volgend jaar zaaien.
Zaad uit een tomaat wassen en drogen levert echter niet veel kiemend zaad op. Laat, van een rijpe tomaat, op een schotel het binnenste van de tomaat met pitten schimmelen en gisten. Doe er een beetje water bij.

Men stelt dat de gelei kiemremmende stoffen bevat en dat die door gewoon wassen niet te verwijderen is. Schimmelen/gisten breekt de gelei af. Zorg dat het mengsel niet uitdroogt. Spoel na ongeveer 5 dagen de smurrie in een zeef en droog de zaden ong. 4 dagen op een schoteltje op een warme plaats. De zaden zijn nu zandkleurig, glanzend en bedekt met fijndons. Ze zijn dan 4 jaar droog te bewaren.

Toegevoegd na 4 minuten:
'gelei' is het geleilaagje om de zaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op het bovenstaande:
- ook ik heb al mijn ca. 50 tomatenplanten weg moeten doen omdat ze gingen rotten vóór de eerste tomaatjes rood kleurden. Heeft alles te maken met de natte zomer en besmetting met de ziekte fytoftora.
- omdat deze roma-tomaten tussen aan ander ras stonden zullen veel van de planten die je van de zaadjes kweekt kruislingen zijn. Ik verwacht echter dat ook die tomaatjes goed te eten zullen zijn.