De zandbodem van mijn vijver is bovenwater een smerige drap, wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb in mijn vijver dus een zandbodem, dit zit er al zeker een jaar in.
Ik heb vandaag een klein beetje zand er uit geschept en zag dat het enorm stonk, en ruitzag als zwarte smerige drap.

Wat zou dit kunnen zijn, het zand hoort gewoon geel te zijn.

Zou dit kunnen komen door niet goed verteerd organisch afval?

Of omdat ik een keer potgrond gebruikte in de vijvermanden( weet ik dat was erg stom van me)?

En zou dit bij vijversubstraat anders zijn(zou organisch afval dan wel goed verteren?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In een laagje zand dikker dan enkele cm. komt te weinig zuurstofrijk water, daardoor komen er de verkeerde bacteriën in en zal het zand, blauw-grijs kleuren, bovendien gaat het vaak stinken.
Het zand vervangen door een laagje vijversubstraat van 3 cm. geeft een veel beter resultaat, omdat er een veel betere doorstroming is, bovendien groeien hier juist de goede bacteriën in, die erg belangrijk zijn voor de waterkwaliteit
Heel belangrijk is ook, dat je na al die regen de hardheid van het water laat testen ( GH) die is momenteel overal te laag.
gebruik het liefst zeewierkalk om dit weer te verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord voor jou.;)